23948sdkhjf

Minister om ubetalte p-bøder: Det er vanskeligt

Der arbejdes åbenbart på højtryk i Færdselsstyrelsen, når det kommer til at få indkrævet de mange penge, der skyldes i p-afgifter givet til udenlandske lastbilchauffører. Det skriver transportminister Benny Engelbrecht i et skriftligt svar til Lastbil Magasinet.

Hvordan det hænger sammen kan være svært at få øje på, når kalenderen viser oktober og Færdselsstyrelsen overtog opgaven med parkeringskontrol på de statslige rastepladser 1. januar og ikke en eneste ubetalt ”udenlandsk” p-afgift er sendt til inddrivelse hos Gældsstyrelsen. Der er uddelt 2.847 p-afgifter til udenlandske chauffører siden 1. januar, men kun 382 af dem er betalt. Men ingen af de 2.465 ubetalte p-afgifter er sendt til inddrivelse hos Gældsstyrelsen. Det er til gengæld de ubetalte p-afgifter, der er udstedt til danske chauffører.

Lastbil Magasinet har forsøgt at få svar på en række spørgsmål hos transportministeren.

Som vi alle ved overtog Færdselsstyrelsen opgaven med p-kontrol på de danske statslige rastepladser 1. januar 2019. Siden den dag og frem til 31. august har de uddelt 2.847 p-afgifter til udenlandske lastbilchauffører i udenlandske lastbiler. Ud af dem er blot 382 blevet betalt, mens 2.465 så ikke er. Det betyder, at den danske statskasse indtil 31. august 2019 er gået glip af 5.028.600 kroner - ingen af de ubetalte p-afgifter er oversendt til Gældsstyrelsen til inddrivelse. Hvad er din kommentar til det?

Anderledes forholder det sig med de ubetalte p-afgifter, der er uddelt til danske chauffører - her er 38 ubetalte p-afgifter (ud af i alt 461 uddelte i samme periode) oversendt til Gældsstyrelsen til inddrivelse. Mener du, det er rimeligt, at de udenlandske chauffører ikke bliver opkrævet pengene, når de ikke betaler, men de danske chaufførers ubetalte p-afgifter ryger til Gældsstyrelsen?

Er det tid til at se på, hvad der kan gøres anderledes her?

Hvad vil du i så fald gøre?

Det er ikke lykkedes at få svar på alle spørgsmål, men transportministeren har denne kommentar:

»Det er en udfordring og en tidskrævende opgave at indkræve parkeringsafgifter fra udenlandske virksomheder, blandt andet fordi det er vanskeligt at få de udenlandske myndigheder til at samarbejde og prioritere opgaven. Jeg ved dog, at Færdselsstyrelsen arbejder på højtryk for at indkræve afgifterne, så den danske statskasse ikke går glip af de ubetalte parkeringsafgifter.«

Derudover henviser transport- og boligministeriet til Færdselsstyrelsen.

Lastbil Magasinet har sendt endnu en mail til transportministeren og bedt ham svare på de konkrete spørgsmål, da han må kunne svare på ovenstående. Vi har tilføjet spørgsmålet: Hvad mener du om at indføre "straks-afgifter" til de udenlandske chauffører (når nu det er så svært at få de udenlandske myndigheder til at samarbejde og prioritere opgaven)? Og tilbageholde køretøjet, som DTL foreslår, til p-afgiften er betalt?

Vi har desuden bedt Færdselsstyrelsen svare på, hvornår det kan forventes, at de sender udenlandske chaufførers ubetalte p-afgifter til inddrivelse, og hvordan deres rykkerprocedure foregår, siden der skal gå så lang tid.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078