23948sdkhjf

Ikke en eneste "udenlandsk" p-afgift er blevet indkrævet

Helt anderledes forholder det sig med danske chaufførers ubetalte p-afgifter

Der sker ikke så meget, når det kommer til at få indkrævet penge fra de udenlandske chauffører, der parkerer ulovligt på de danske statslige rastepladser.

Siden Færdselsstyrelsen overtog opgaven med parkeringskontrol 1. januar 2019 er der uddelt 2.847 p-afgifter á 2.040 kroner til udenlandske chauffører i udenlandske lastbiler, der enten har overskredet 25-timers p-begrænsningen, parkeret uden for de optegnede båse eller parkeret på pladser, der er forbeholdt personbiler eller campingvogne.

Men blot 382 af dem er blevet betalt. 2.465 p-afgifter ligger altså ubetalte hen, hvilket betyder, at den danske statskasse går glip af 5.028.600 kroner, hvis disse p-afgifter aldrig bliver betalt. Men da Færdselsstyrelsen overtog opgaven fulgte også den mulighed med, at ubetalte p-afgifter kan oversendes til Gældsstyrelsen, der så skal indkræve pengene fra udenlandske statsborgere. Men det sker bare ikke.

Det bekræfter Kim Voigt, der er pressechef i Trafik-, Bygge og Boligstyrelsen, der til spørgsmålet ”Hvor mange af de 2847 der ikke er betalt, har været gennem rykkerprocedure og OVERSENDT til Gældsstyrelsen?”

»Endnu er ingen ‘udenlandske’ afgifter oversendt til Gældsstyrelsen.«

Så det bliver altså et stort og rungende ”nej” fra Færdselsstyrelsen til spørgsmålet, om de er nået til processen med at oversende ubetalte p-afgifter uddelt til udenlandske lastbilchauffører. Helt anderledes forholder det sig med de p-afgifter, der er uddelt til danske lastbilchauffører og ikke er blevet betalt. De er oversendt til Gældsstyrelsen efter endt rykkerprocedure.  

Til danske lastbilchauffører er der i alt i samme periode fra 1. januar til 31. august udskrevet 461 p-afgifter. Lastbil Magasinet har spurgt Færdselsstyrelsen, hvad der er sket med de p-afgifter givet til danske chauffører og ikke er betalt. Her til svarer Færdselsstyrelsen, at i alt er 38 ubetalte p-afgifter uddelt til danske chauffører oversendt til Gældsstyrelsen.

Lastbil Magasinet har på baggrund af Færdselsstyrelsens svar bedt transportminister Benny Engelbrecht svare på, om dette er rimeligt, om det er tid til at se på, hvad der her kan gøres anderledes, og hvad han har tænkt sig at gøre ved det.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063