23948sdkhjf

- Manglen på rastepladskapacitet skyldes jo åbenlyse ulovligheder

Debatindlæg som kommentar til denne artikel:

Transportministeren skyder forbi målet – nej, det gør han faktisk ikke. Problemet er jo, at tusindvis af øst-biler er permanent udstationeret til de vestlige EU-lande, herunder Danmark, og derfor er nødt til at skulle være et sted, når der i en periode ikke er brug for dem, eller når der skal afholdes daglige hvil på 9-11 timer og ugehvil på op til 45 timer. Derudover må chaufføren ikke være i bilen, og så ville bilen ikke blive efterladt på en offentlig p-plads.

Ingen danske lastbiler med en dansk chauffør bag rattet holder længere end 11-15 timer på en dansk p-plads. Rigtig mange danske chauffører har mulighed for at holde hjemme eller hos vognmanden/kunden når der skal holdes et hvil på 9-11 timer - og altid ved det lovpligtige ugehvil.

Nu vil de store vognmænd og deres interesseorganisationer nok påstå, at så kommer vi til at mangle biler/chauffører. Nej, man har altid kunnet køre fra/til vognmandens hjemland, og det kan man stadig. Det er kun et spørgsmål om penge.

Det overordnede problem med langtidsparkerede lastbiler i hele Vesteuropa er, som alle ved, at intentionen om arbejdskraftens frie bevægelighed bliver kraftigt misbrugt og overtrådt, og at politikerne - i EU, såvel som danske - “tillader” dette misbrug og overtrædelser. Satte man kraftigt ind overfor misbruget og overtrædelserne/ulovlighederne, ville der stort set ikke køre biler fra Østeuropa rundt i Danmark eller andre vesteuropæiske lande. Man kan så håbe på, at vejpakken kommer til at sætte en stopper for det.

Leif Therkelsen
Stationsvej 13
6622 Bække

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109