23948sdkhjf

Continental sender dækkene i skyen

Continental satser stort på digitale dækmonitoreringsløsninger - og med udviklingen af intelligente og digitale sensorer til flådestyring vil dæk- og teknologikoncernen ikke blot følge den digitale strøm, men lede den, lyder det i en pressemeddelelse.

»Digitalisering af dæk er ikke fremtidssnak – det er nu! Hele autobranchen oplever stor nysgerrighed og efterspørgsel på de mange muligheder, som digitale og innovative løsninger tilbyder. Vi kan og vil lege med, når det handler om digitalisering af køretøjer. Derfor har koncernen - med mere end 1.000 ingeniører - også investeret og arbejdet hårdt med udviklingen af vores digitale dækmonitorering til flådestyring,« fortæller Georg Nielsen, adm. direktør for Continental Dæk Danmark A/S, og tilføjer, at især flådestyring for kommercielle biler kan være enormt omkostningsrigt, hvis ikke dækskader eller forkert dæktryk opdages i tide.

Som de første producenter har Continental udviklet en sensor, der er indkapslet i hjulet på de kommercielle biler. Den digitale løsning mindsker brændstofforbruget og øger sikkerheden på flådekøretøjer.

»Med Digital Dæk Monitorering kan flåden hele tiden holde styr på, om dækket har sit optimale dæktryk og temperatur. Dermed er det ikke længere nødvendigt at foretage manuelle dæktryktests. Den automatiske overvågning frigiver tid til chaufføren, da man i stedet får besked via et digitalt system, hvis dækket taber tryk eller bliver overophedet,« forklarer Georg Nielsen.

Et for lavt dæktryk øger rullemodstanden, slider dækket og fører derudover til et langt højere brændstofforbrug. For en sættevogn på ca. 30 tons, der kører 120.000 kilometer om året, betyder det en ekstraomkostning på op til 5.000 kr. hvis brændstof regnes til 9,80 kr. pr. liter. Er dæktrykket 20 pct. for lavt, medfører det ekstraomkostninger på over 15.000 kr. pr. køretøj.

På baggrund af dette oplever salgschef for Truck & Bus i Continental Dæk Danmark A/S Erik Madsen en stor interesse fra eksportørerne for at få sensor på dækkene.

»For eksportørerne er brændstofforbruget en stor del af regnskabet ved leverancer. Ved at holde øje med dæktrykket er der store besparelser at hente. Derudover er der også en vis sikkerhed, da man undgår unødvendige stop på motorvejene. Det er især gældende for de chauffører, der kører med levende dyr, da de undgår at strande på motorvejene med dyrene. Overvågningssystemet sætter nemlig en alarm i gang, inden dækket sprænger eller punkterer,« fortæller han.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.171