Trængsel på vejene koster dagligt 65 mio. kr.
65 mio. kr. i tabt samfundstab, hver eneste dag året rundt, kontra 60 mio. kr. over ti år.
Det er den store forskel på prisen for det daglige samfundstab ved trafikkøer i forhold til det samlede beløb, der er bevilget til Landstrafikmodellen. Den avancerede regnemodel skal give endnu bedre data til beslutninger om ny infrastruktur, men er stærkt forsinket, lyder det fra Hærvejskomitéen.
Derfor venter projekter som f.eks. Kalundborgmotorvejen, Frederikssundmotorvejen, motorvejen Næstved-Rønnede, 3. Limfjordsforbindelse samt Midtjysk Motorvej alle på nye beregninger for at komme videre med stærkt presserende beslutninger. Tabet på trængsel gælder dog hele det danske vejnet, men tallene viser perspektivet, melder Hærvejskomitéen videre.
- Bevillingen på 60 mio. kr. til Landstrafikmodellen over ti år er jo småpenge i forhold til det daglige samfundstab ved trængsel på vejene. De to tal siger noget om proportionerne i det her, siger Poul Andersen, formand for Hærvejskomitéen, medlem af regionsrådet for Region Syddanmark og tidligere medlem af Folketinget.
Version 2,0
De mange store trafikprojekter venter på en genberegning med den nye version 2.0 af Landstrafikmodellen, som er blevet forsinket i flere omgange.
Poul Andersen:
- Vi har stor respekt for det seriøse arbejde fra Vejdirektoratets fagfolk, og de skal have ordentlige betingelser for at udføre det. Hvis løsningen er flere ressourcer til Landstrafikmodellen, så er det jo tydeligvis en god investering. Fremtidens vejnet skal bygge på solidt, sagligt grundlag fremfor mavefornemmelser og lokale interesser – derfor er det så vigtigt at prioritere en løsning af det her.
For Midtjysk Motorvej er situationen lige nu, at offentliggørelse af VVM-undersøgelse er udskudt, så bl.a. en stor gruppe private grundejere også holdes hen i usikkerhed.
Milliardtab ved trængsel
Vejdirektoratets har for første gang kortlagt konsekvenserne af trængsel på vejnettet i Danmark i rapporten "Statsvejnettet 2019".
Ifølge Vejdirektoratets beregninger kan den daglige køkørsel på danske veje opgøres til ca. 77 mio. tabte køretøjstimer.
Den ekstra tid, bilisterne bruger på at komme frem i trafikken, kan opgøres til et årligt samfundstab på 24 mia. kr. Det daglige tab for samfundet beløber sig dermed til 65,8 mio. kr. – hver dag året rundt, inkl. weekender og helligdage.
Om Landstrafikmodel
Udvikling af Landstrafikmodellen blev besluttet som en del af det politiske forlig "En grøn transportpolitik", der blev indgået i 2009 mellem den daværende VK-regering, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, SF, Det Radikale Venstre og Liberal Alliance.
Den landsdækkende trafikmodel skulle skabe et bedre grundlag for at vurdere de samlede og bredere konsekvenser af transportpolitiske initiativer.
De politiske parter i forliget afsatte i alt 60 mio. kr. til udvikling og drift af Landstrafikmodellen i perioden 2009-2020.
Version 2.0 af Landstrafikmodellen er blevet forsinket flere gange, bl.a. pga. problemer med videreudvikling af modellen og tidskrævende fejlrettelser
Genberegning
Ifølge et svar fra daværende trafikminister Ole Birk Olesen 19. december 2018 til Transport-, Bygnings- og Boligudvalget afventer følgende trafikprojekter en genberegning med Landstrafikmodellen – udover Midtjysk Motorvej:
Fynske motorvej: Syd om Odense.
Sønderjyske motorvej: Motorvejskryds Kolding – Kolding V.
Rute 26: Viborg – Rødkærsbro.
Rute 26: Søbyvad – Aarhus.
Kalundborgmotorvejen (Skovvejen), 3. etape Regstrup – Kalundborg.
3. Limfjordsforbindelse: Egholmlinjen.
Næstved – Rønnede.
Helsingørmotorvejen: Hørsholm S – Isterød.
Frederikssundsmotorvejens 3. og 4. etape.
Artiklen er en del af temaet Vognmænd.