23948sdkhjf

Afstemning godkender vejpakken

Efter mere end to års forløb er EU's vejpakke meget tæt på en realitet.

Europa-Parlamentet har godkendt vejpakken. Det står klart efter en afstemning i Europa-Parlamentets transportudvalg, og den danske EU-parlamentariker Marianne Vind (S) glæder sig over resultatet og kalder det for en “sejr for Danmark og kampen mod social dumping.”

En gruppe af EU-parlamentarikere fra Østeuropa forsøgte i sidste uge at stoppe den europæiske vejpakke, som har været undervejs i årevis.

»Vejpakken lukker smuthuller i lovgivningen og sikrer, at man skal have dansk løn, hvis man som udenlandsk chauffører kører i Danmark. Det er en sejr for Danmark og kampen mod social dumping på de europæiske motorveje,« siger Marianne Vind (S), som er medlem af Europa-Parlamentets transportudvalg.

Men vejen til tirsdagens afstemningsresultatet har ikke været nem. Flere gange har østeuropæiske politikere forsøgt at stoppe vejpakken med ”kreative benspænd”, som Marianne Vind kalder det. Så sent som i sidste uge forsøgte de forgæves at bremse processen på et hasteindkaldt møde i transportudvalget. Men efter tirsdag formiddags endelige afstemning er vejpakken nu godkendt af parlamentet.

»Processen har været et studie i, hvordan stærke interesser forsøger at

 trække lovgivning i langdrag for at bremse sociale fremskridt og forbedringer for lastbilchauffører i hele EU,« lyder det fra Marianne Vind.

Argumentet fra de østeuropæiske politikere har været, at vejpakken udfordrer den frie bevægelighed og konkurrencen på det indre marked.

»Socialdemokratiet har kæmpet for dette i årevis, og vejpakken beviser, at vi kan bruge EU-systemet til at forbedre vilkårene for almindelige lønmodtagere og gøre den frie bevægelighed og konkurrence langt mere fair,« siger Marianne Vind.

Vejpakken er nu på vej til de afsluttende trilogforhandlinger, hvor Ministerrådet, Europa-Parlamentet og Europa-Kommissionen skal lægge en sidste hånd på aftalen.

Vejpakken har været undervejs siden maj 2017. Den blev godkendt på parlamentets plenarsamling i april 2019, men det nyvalgte parlament skulle godkende pakken på ny. En koalition af østeuropæiske lande har forsøgt at forhale vedtagelsen af pakken ad flere omgange ved bl.a. at stille næsten 1600 ændringsforslag.

»Det har været frustrerende at se, hvordan vejpakkens modstandere har udnyttet

 lovteknik og brugt beskidte tricks for at bremse processen, men i dag har et flertal godkendt pakkens indhold efter årelange forhandlinger i parlamentet,« siger Marianne Vind.

Vejpakken indeholder bl.a. nye regler på områder som:

Karantæneperiode for at undgå systematisk cabotagekørsel

Chauffører skal fremover betragtes som udstationerede, når de kører cabotagekørsel. Det betyder, at en udenlandsk chauffør skal betales en dansk løn, når vedkommende kører med gods i Danmark. Man kan dog aldrig få en løn, som er lavere end den, man ville have fået i sit hjemland.

Brugen af skuffeselskaber skal bekæmpes ved at stille strengere krav til kørselsaktivitet i det land, hvor selskabet er registreret.

Chaufførens lange, ugentlige hvil skal tages et andet sted end i førerhuset, og chaufførerne får ret til at vende hjem til deres hjemland mindst hver 4. uge.

GPS-kontrol i lastbilerne skal gøre det nemmere at håndhæve reglerne.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08