23948sdkhjf

- Kørselsrekvirenterne må selv anlægge p-pladser

»Det er forståeligt, at transportminister Benny Engelbrecht i forbindelse med den langvarige debat om manglende rastepladser nu efterlyser handling fra den del af transportbranchen, der beskæftiger mange vognmænd og chauffører. Især dem, der opererer med underbetalt udenlandsk arbejdskraft og presser fragtpriserne ned for danske vognmænd og chauffører. For ministeren har jo ret i, at det ikke er en statslig opgave at sikre lastbilparkering, og langtidsparkering til alle udlændinge. Det er statens opgave at sikre et rimeligt antal rastepladser, men ikke at hjælpe kørselsrekvirenterne,« siger kontorleder Jens Groot, FDL.

»Vi er helt enige med Benny Engelbrecht i kravet om handling, for FDL har gentagne gange opfordret de store kørselsrekvirenter til at etablere gode overnatnings-faciliteter med ordentlige senge, toilet, bad og køkken. Men vi er ikke enige i, at der er rastepladser nok, og der er for mange rastepladser med urimeligt ringe sanitære faciliteter. Når det er sagt, synes vi, ministeren skal presse de store aktører, som alt for længe har kørt på frihjul og via dårligt betalte udlændinge har spoleret erhvervet for seriøse danske vognmænd.«

»Som forholdene er lige nu, hvor der langtidsparkeres udenlandske, og for den sags skyld, også danske lastbiler i alle hjørne og kroge i landet, er der ingen forretning i at etablere sikre lastbilrastepladser i Danmark. Spørg Circle K i Padborg om deres belægningsgrad. Der er ingen af de omtalte lastbiler, som vil betale en bøjet femøre for en sikker lastbilrasteplads. Så kære politikere, kontrollen med såvel ulovlig som uhensigtsmæssig lastbilparkering er simpelt hen for dårlig. Og den abe sidder faktisk på politikernes skuldre.«

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062