23948sdkhjf

Første S-Way på dansk jord

Iveco lancerede under pomp og pragt den nye topmodel, S-Way, under spanske himmelstrøg i juli. Afløseren for Stralis har siden kun gjort nogle få optrædener som udstillet model på enkelte arrangementer rundt om i Europa.

Men i disse dage rejser en af de allerførste S-Way-modeller rundt i Danmark, og fredag besøgte den Ivecos forhandler i Odense, hvor den fra om formiddagen stod udstillet i forhallen foran receptionen.

Tidligere har S-Way-modellen været rundt til nogle sjællandske forhandlere, og senere fortsætter danmarksturnéen hos Ivecos forhandlernetværk i det jyske.

»Det var en unik mulighed, vi fik, fordi Iveco i Italien ikke havde nogen større arrangementer i august. Derfor fik jeg lov til at låne den og køre den herop. Det er ikke kun den første S-Way i Danmark, men i hele Norden,« fortæller Jørgen Andreassen, som har ansvar for testkørsler hos Iveco North Europe & Baltics.

»Den kastede mange nysgerrige blikke af sig på vejen herop, og jeg havde den også med til Power Truck Show i Finland, inden vi begyndte rundturen her i Danmark. Efterhånden har jeg kørt omkring 10.000 km i den her model, og der har ikke været noget, der har drillet eller givet problemer,« siger Jørgen Andreassen.

Den udstillede model er en 2-akslet Iveco S-Way med 480 hk, og den var en af 10 første biler, der blev produceret på fabrikken i Madrid, og som blev brugt til den oprindelige lancering i juli.

Iveco er allerede nu klar til at tage imod ordrer på den nye S-Way, og de første kundeleveringer kommer til at ske inden årets udgang – i hvert fald hvad angår 2-akslede trækkere. Er man som dansk kunde interesseret i en 3-akslet trækker eller en chassisbil, skal man nok forvente, at levering vil kunne ske lige i starten af 2020.

Iveco S-Way gør sig bl.a. bemærket med et nyt førerhus, som især udvendigt er helt anderledes end forgængeren Stralis. Væk er sprosserne i sideruderne, skabene på bilens sider er blevet mere rummelige, designet er langt mere aerodynamisk, og fronten har fået et stort løft, ikke mindst designmæssigt.

Indvendig har S-Way fået et helt nyt og moderne multifunktionsrat, bedre skabsplads og ståhøjde og meget andet.

Instrumentpanelet er der til gengæld ikke sket de store ændringer ved, men vi skal næppe vente helt til næste generation, før vi vil se et større indvendigt facelift af Iveco S-Way. Og mon ikke også spejlene snart forsvinder?

Den internationale lastbil-presse har indtil videre måttet nøjes med at kigge på det nye dyr i skoven, suppleret med en kort rundtur på en motorbane ved præsentationen i Spanien. Lastbil Magasinet har dog hørt på vandrørene, at der er flere større testkørsler i vente i løbet af efteråret, så vi ser frem til at vende tilbage med mange flere detaljer om den nye Iveco S-Way.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.219