23948sdkhjf

Iveco: Grøn kørsel - her og nu

Miljøvenlig Iveco til Remondis .

Mere miljøvenlig og herunder mindre støjende kørsel – også i byerne – er nogle af stikordene på vejen til fremtidens trafik og ikke mindst vejgodstransport. 

Hoffmann Biler A/S i Silkeborg, en af landets autoriserede Iveco-forhandlere med tilhørende serviceværksted, bidrager også til udviklingen, når forhandleren leverer nye og langt mere miljøvenlige biler til dansk erhvervsliv. 

 

Grønnere kørsel, her og nu

Hoffmann Bilers salgskonsulent Ib Lundgård har blandt andet leveret en ny naturgasdrevet Iveco Eurocargo ML120EL21-CNG-Ec – en typebetegnelse der blandt andet dækker over, at der er komprimeret gas i tanken. 

Modtager af bilen er M.  Larsen /Remondis, der vælger en Iveco Eurocargo gasbil grundet krav fra Københavns Kommune omkring forurening og støj. 

- Sammenligner man en dieselbil med en gasbil, så er fordelene åbenlyse: Ingen skadelige partikler eller Nox’er, stor reduktion af CO2-udslippet, mindre støj – og det sker alt sammen her og nu, når kunderne vælger en gasdrevet bil. Iveco har i mere end 20 år udviklet og fremstillet gasmotorer til varevogne og lastbiler. Alene i Europa kører der mere end 13.000 gasdrevne Iveco-lastbiler og -busser, og rundt omkring ved vore naboer bliver denne form for brændstof også mere og mere almindelig, forklarer salgskonsulent Ib Lundgård til Vognmandens Fagblad. 

 

Støj under 72 db

Remondis nye bil er en 12 tons to-akslet Iveco Eurocargo lastvogn med luftaffjedret bagaksel. Bilen er ekstra lavt bygget – til kørsel i byområder med opsamling og udlevering af tomme skraldecontainere. 

- Motoren er en 5,9 liters CNG-gasmotor på 204 hk og et maksimalt drejningsmoment på 750 Nm ved 1400 – 1800 omdr. /min. Motoren er specielt udviklet til gasdrift, og da den kører i byen, med mange starter og stop, er den forsynet med en 5-trins Allison-automatgearkasse. Gasmotoren er i sig selv meget støjsvag, cirka maksimalt 75db, men denne Iveco Eurocargo er derudover udstyret med en PIEK silent mode funktion, som sikrer et niveau under 72db, hvilket er et krav for kørsel med natlevering i hollandske byer, tilføjer salgskonsulent Ib Lundgård. 

Artiklen er en del af temaet Vognmænd.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094