ITD: Engageret og erfaren transportminister
48-årige Benny Engelbrecht, Adsbøl ved Gråsten nær Sønderborg, valgt for Socialdemokratiet i Sønderjyllands Storkreds, er præsenteret som Danmarks nye transportminister.
ITD glæder sig over valget.
- Rigtig hjerteligt velkommen til Danmarks nye transportminister, Benny Engelbrecht. I ITD glæder vi os meget over at få en erfaren og dygtig minister i spidsen for vores område, og vi ser frem til det forestående samarbejde. Især glæder vi os til at samarbejde med den nye minister om at indfri det store vækstpotentiale, der ligger og venter på at blive bragt i spil i den danske vejgodstransport, siger Carina Christensen, ITD’s administrerende direktør.
Engageret og lydhør
Benny Engelbrecht er tidligere skatteminister og har også været erhvervsordfører samt formand for Transportudvalget og Sydslesvigudvalget, så det er en minister med kendskab til både erhvervslivet og transportpolitikken, der nu rykker ind i transportministeriet.
- Vi kender Benny Engelbrecht som en engageret og lydhør politiker, der har stor interesse for transporterhvervet. Det oplevede vi senest, da han besøgte os til vores nytårskur i januar 2019. Vi forventer, at hans egenskaber bliver en stor gevinst for det danske transporterhverv, når vi fremover skal samarbejde med ham om store og vigtige dagsordener som vækst i transporterhvervet, klima og infrastruktur, siger Carina Christensen.
88.000 job
ITD ser frem til at få en minister i spidsen, der med styrke og gennemslagskraft kan få transporterhvervets vækstpotentialer øverst på den politiske dagsorden. I dag bidrager vejgodstransporten med 60,7 milliarder kroner om året til den danske økonomi og understøtter 88.000 job. Men skal den udvikling fortsætte, er det nødvendigt, at der skabes gode rammevilkår for erhvervet.
- Skal transporterhvervet i højere grad bidrage til den danske økonomi, og det vil vi meget gerne, så handler det om at understøtte og styrke virksomhederne og udstikke en økonomisk bæredygtig retning for dem. Det gælder både i forhold til den grønne omstilling, hvor der er behov for at se på incitamentstrukturer frem for afgifter, samt på udnyttelse af de nye digitale og teknologiske muligheder. Og så gælder det i forhold til de mere langsigtede rammevilkår, så virksomhederne tør investere og ansætte. Det bliver en stor og vigtig opgave for vores nye minister, fortsætter Carina Christensen.
70 procent reduktion
Med en ambition om at reducere drivhusgasserne med 70 procent i 2030, venter der den nye transportminister en kæmpe opgave med at få inddraget transportsektoren i den grønne omstilling, og skal man nå målet, haster det med at komme i gang.
- Den nye regering er meget ambitiøs på klimaområdet og vil gerne gøre Danmark til foregangsland for den grønne omstilling. Det hilser vi velkommen, og vi ser frem til samarbejdet om at skabe bæredygtige grønne løsninger. Vi håber, at den nye transportminister hurtigt vil medvirke til, at der ikke kun fokuseres på personbiler og flyafgifter, så vi for alvor får skabt handling i forhold til den grønne omstilling af de tunge transporter. Vi står med en branche, der er mere end ivrig for at komme i gang. Den bold ser vi frem til, at den nye transportminister griber, så vi sammen kan sikre, at de tiltag, der kommer på bordet, rent faktisk også virker, siger Carina Christensen.
Vejnettet
Endelig er der infrastrukturen, som ikke blot har stor betydning for transporterhvervet, men for hele Danmark. Her er den nye regering allerede kommet med en udmelding om, at der skal laves en ny, langsigtet plan for infrastrukturen frem mod 2030.
- En ny langsigtet infrastrukturplan målrettet vejnettet er en essentiel opgave for den nye transportminister. Her håber vi, at visionerne rækker længere end til tog og cykelstier, for det er på vejene, problemerne er. Vi ser frem til at samarbejde konstruktivt med den nye transportminister om den nye vigtige infrastrukturplan, slutter Carina Christensen.