DTL: Tak til EU-tjek af PostNord-støtte
EU-Kommissionen har meddelt, at den har indledt en tilbundsgående undersøgelse af, om den danske og svenske stat har udbetalt statsstøtte til PostNord i strid med EU's regler.
Ikke en dag for tidligt, siger DTL's adm. direktør.
- Det er velberådet hu og ikke en dag for tidligt, at EU-Kommissionen nu går kapitalindskuddene til PostNord efter i sømmene. DTL har gennem flere år været i tæt dialog med Kommissionen og med konkurrencekommissær Margrethe Vestager om foreneligheden med EU-retten, herunder statsstøttereglerne, i at den danske og svenske stat har tilført det underskudsgivende PostNord yderligere kapital. Derfor er det glædeligt, at Kommissionen nu i særdeleshed sætter forholdene under lup. DTL ser frem til resultaterne at Kommissionens undersøgelser, siger Erik Østergaard, adm. direktør hos DTL - Danske Vognmænd.
Skævvredet
Han anfører, at danske vognmænds konkurrencevilkår i årevis er blevet skævvredet af statstilskuddet til PostNord, som igennem flere år har kørt med enorme underskud på driften.
- PostNord har hver eneste dag i flere år bidraget til en skævvridning af markedet med offentlige danske støttekroner i ryggen. Det har sat, og sætter til stadighed, selvstændige danske vognmænd ringere i en konkurrencesituation, som er fuldstændig skæv og unfair. Det er sket for de danske skatteyderes penge og med danske politikeres billigelse. Gang på gang har vi været vidne til, at der er blevet overført milliardbeløb til PostNord. At EU-Kommissionen nu retter et overordentligt kritisk blik på det forhold, er positivt.
Tre tilskud i 2018 undersøges
EU-Kommissionen meddeler, at man efter en foreløbig vurdering agter at indlede en tilbundsgående undersøgelse vedrørende tre separate kapitaloverførsler i 2018:
En kapitaltilførsel på 2,34 mia. kr. (313 mio. euro) fra PostNord til Post Danmark, en kapitaltilførsel på 267 mio. svenske kr. (25 mio. euro) fra Danmark til PostNord og en kapitaltilførsel på 400 mio. svenske kr. (37 mio. euro) fra Sverige til PostNord.