Frederikshavn-Oslo fylder 40 år
For 40 år siden kørte de første danske lastbiler fra Frederikshavn til Oslo, da Stena Saga tog sin jomfrutur over Skagerrak. Vandvejen mellem Norge og Danmark blev en succes, og fire årtier senere er ruten stadig populær.
God mad, dans og shopping om bord på Stena Lines rute til Oslo lokkede i maj 1979 de første færgegæster om bord på Stena Lines nye rute mellem Frederikshavn og Oslo. Sørejsen forbi Skagen og gennem Oslofjorden til den norske hovedstad blev fra begyndelsen en bragende succes, der også styrkede tilgængeligheden til Norge for tyske og hollandske rejsende.
Tre færger
- I fire årtier har vi skabt ferieminder for tusindvis af rejsende på linjen mellem Frederikshavn og Oslo, og det er vi meget stolte af. Vi glæder os til at skabe nye minder i årene frem, hvor vi fortsat holder fokus på at sikre de bedst mulige rammer for transport af passagerer og gods mellem Danmark og Norge, siger linjechef i Stena Line, Johan Edelman.
Siden premieren i 1979 har tre færger sejlet ruten mellem Frederikshavn og Oslo – alle med navnet Saga. Færgen, der i dag sejler ruten, kan have op til 2000 passagerer med ombord og har sejlet turen siden 1994. Hvert år krydser op mod en halv million passagerer Skagerrak ombord på Saga – heraf tegner nordmændene sig for to tredjedele af de rejsende.
Grønnere drift
40 år efter ruteåbningen er det fortsat god mad, dans og shopping, der venter de gæster, der sejler med Stena Saga. De senere år er konceptet udbygget med party-både og underholdning i weekenderne, og ændringerne har trukket nye og yngre gæster til passagerskaren. Desuden er ”Børnenes båd” med trylleshow, trylleskole og piratshow blevet en stor succes blandt masser af børnefamilier på begge sider af Skagerrak.
De senere år har Stena Line investeret millioner af kroner i fremtidssikring af Stena Saga. I januar 2019 blev Stena Line det første rederi til at tilslutte sig landstrøm på Vippetangen i Oslo Havn. Tiltaget bidrager til en årlig minimering af CO2-udslippet på 1400 ton svarende til effekten, hvis 1300 biller forsvandt fra vejene. Med Stena Saga er 14 af rederiets 38 europæiske fartøjer nu tilsluttet grøn energi, når de er i havn.
Til september udvider Stena Line igen konceptet ombord på Saga, når rederiet åbner et flydende konferencecenter på den dansk-norske færgelinje.
Om Stena Line
Verdens største privatejede færgerederi, råder over 37 fartøjer samt 20 færgeruter i Nordeuropa. Stena Line er dermed en vigtig del af det europæiske logistiknetværk og spiller en væsentlig rolle for turismen i Europa.
I Danmark sejler Stena Line på ruterne Frederikshavn - Göteborg, Frederikshavn - Oslo og Grenå - Varberg. Et familieejet datterselskab i Stena A/S, grundlagt i 1962 med hovedkontor i Göteborg. En del af Stena AB, som har omkring 15.000 ansatte og en årlig omsætning på over 30 milliarder danske kroner.
Artiklen er en del af temaet Vognmænd.