23948sdkhjf

Godsformand: Man bør kende sin besøgelsestid

»Det har været et ok valg. Men jeg er ked af, at Rina Rina Ronja Kari fra Folkebevægelsen mod EU ikke kom ind. Hun har arbejdet seriøst med de problemstillinger, der er i transportbranchen, for eksempel i sit arbejde med EU’s vejpakke.«

Det siger formand for Godschaufførernes Landsklub, Erik Emil Hansen, som reaktion på resultatet af valget til Europa-Parlamentet i søndags.

Han mener også, det er et tab, at Danmark ikke længere har socialdemokraten Ole ”EU” Christensen i parlamentet. Ole Christensen havde plads i EU’s beskæftigelsesudvalg og har af mange været betragtet som en politiker, der var særligt godt inde i stoffet, når det drejer sig arbejdsforholdene for chauffører og vognmænd på de europæiske landeveje.

»Men SF har nogle af de samme værdier som Ole Christensen, så det skal nok blive godt. Jeg synes også, at Jeppe Kofod (MEP, S, red.) har gjort det godt. Han er fremkommet med nogle generelt gode værdier i forhold til at ville bekæmpe social dumping, og der er ingen tvivl om, at der vil blive arbejdet med social dumping fra Socialdemokratiets side i EU. Der er en opmærksomhed på, at ressourcerne dernede skal bruges korrekt, og jeg har stor tillid til de kandidater, S har fået valgt ind,« siger Erik Emil Hansen.

Hvad med DF, de kan vel også gøre sig gældende. Der er også en del chauffører og vognmænd, der stemmer på dem, og de har lige fremlagt 29 forslag til bekæmpelse af social dumping?

»Ser man på DF med chaufførbrillerne på, tror jeg, at en af årsagerne til deres dårlige valg er, at de har været for dårlige til at sige ja til løsninger i EU. Hvorfor har de for eksempel ikke sagt ja til Vejpakken? De har svaret, at det er fordi, at den ikke er god nok. Men man er altså nødt til at tage ansvar. Med Vejpakken går vi fra ingenting og til noget bedre. Jeg synes ikke, DF’s argument er gyldigt. Der er tale om en dårlig undskyldning. Jeg tror ikke, man ville give EU den succes at få Vejpakken stemt hjem. Folkebevægelsen er også EU-modstandere, men de har altså taget ansvar omkring Vejpakken.«

Men det er vel et gyldigt argument fra DF, at Vejpakken ikke er god nok, og at der vil gå meget lang tid, før der sker noget endnu bedre, hvis man først stemmer for den?

»Det hjælper ikke noget at trække i langdrag. Der er tale om en proces, og man er nødt til at tage nogle skridt ad gangen. Det er lykkedes at tage et skridt i den rigtige retning nu, og så mange år har det altså heller ikke taget - men man skal være vedholdende. DF har sagt, at der skal gøres noget, men handling siger meget mere end ord, og når de har skullet trykke på knappen, har de tøvet. Det er ok at sige, ’vi vil gerne noget mere’, men man må tage den gevinst, der ligger nu og her, og her mener jeg, at DF har svigtet. Chauffører og vognmænd kan se, at der ikke er lagt handling bag ordene, og derfor tror jeg, DF går tilbage blandt danske chauffører og vognmænd. Selv Venstre viste jo, at de ville sige ja til Vejpakken, og en mand som Morten Løkkegård (MEP, V, red.) har imponeret mig ved at sige, at selvfølgelig vil vi det her.«

Tror du, at nogle af de nyvalgte danske parlamentarikere vil forsøge at få plads i EU’s transportudvalg. Vi har jo ikke haft nogen i udvalget i den sidste periode?

»Det håber jeg virkelig, for det er dér, man for alvor kan gøre sin stemme gældende,« siger Erik Emil Hansen.  

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079