23948sdkhjf

Ophævelse af forhadt ordning slået tilbage til start

Den er forhadt, den er ønsket langt væk og det var lige ved og næsten, at den blev sendt derhen, hvor de fleste dyretransportører helst ser den.

Klippekortordningen, der blev indført i 2007, der indebærer, at personer, der beskæftiger sig med dyretransporter, og som inden for en periode på tre år har gjort sig skyldig i tre overtrædelser betinget frakendes retten til at beskæftige sig med transport af dyr, samt får betydelige bøder, stod ellers til at blive ophævet. Men udskrivelse af folketingsvalget kom lige akkurat i vejen for den 3. behandling af forslaget om at afskaffe den omstridte ordning, der skulle have fundet sted i 7. maj. Behandlingen blev aflyst og forslaget er nu bortfaldet.

Det ærgrer formand for DTL Dyrs bestyrelse, Leif Lund Knudsen, der godt nok i januar advarede medlemmerne om, at det forestående valg kunne sætte en stopper for afskaffelsen af klippekortordningen. Men det var ikke ensbetydende med, at han ikke havde håbet om, at det kunne være nået, inden Lars Løkke Rasmussen tog ordet i folketinget og udskrev valget på selvsamme dag, som 3. – og dermed sidste – behandling var på dagsordenen.

»Jeg synes, det var svært at forholde sig til, at det hele bare faldt til jorden på den måde. Det er flere års arbejde, der er sat tilbage. Vi er sat på standby, men vi bliver selvfølgelig nødt til at overholde reglerne, som de er og passe vores arbejde,« siger Leif Lund Knudsen.

Klippekortordningen har været genstand for diskussion, siden den blev indført og har aldrig været vellidt blandt vognmænd og chauffører, der mener, den rammer skævt. Evalueringer af ordningen har vist, at den medfører en uhensigtsmæssig forskelsbehandling af danske transportører i forhold til udenlandske transportører og chauffører.

I december 2018 blev regeringen og Dansk Folkeparti enige om, at der skulle sættes ind med blandt andet øget indledningskontrol, styrket kvalitet af kontrol med dyretransportegnethed, mere tid til at vurdere logbøger før dyretransportens afgang, øget fokus på branchens ”brodne kar”, ophævelse af klippekortsordningen og præcisering af ansvar.

- Alle er ærgerlige over det her

Hos DTL Dyr har de gennem flere år påpeget, at klippekortordningen ikke har fungeret. Oplysninger omkring hvem der har fået klip og få statistik på, hvor mange der har fået klip og hvorfor de har fået det, er problematisk at få. Desuden har DTL Dyr peget på, at der mangler retningslinjer og overordnet styr på ordningen. Derfor var der lettelse, da regeringen og Dansk Folkeparti blev enige om, at der nu skulle forandring til og klippekortordningen dermed skulle afskaffes.

Men nu er alt vedrørende den politiske aftale taget af bordet og ingen ved, hvad der sker, før efter valget.

»Formelt set begynder man helt forfra. Men der kan ske det, at regeringen får et fornyet flertal og tager lovforslaget op igen, som det lå inden valget. Hvis der kommer en ny regeringskonstellation, så skal de først se på det og finde ud af, hvordan de forholder sig,« siger Niels Bukholt, chefkonsulent i DTL.

Set med vognmandsbriller på, er det ikke en ønskværdig situation, dyretransportbranchen står i lige nu. Men Leif Lund Knudsen håber på, at lovforslaget kan genfremsættes, når en ny regering er kørt i stilling.

»Det er alle, chauffører som vognmænd, indenfor vores del af branchen, der er ærgerlige over det her. Den demokratiske proces har været for langsom, og nu kan vi kun håbe på, at en ny regering vil få lovforslaget hurtigt behandlet, så vi kan få klippekortordningen ophævet,« siger Leif Lund Knudsen.

- En chauffør kan generhverve retten til at transportere dyr, hvis chaufføren i en prøvetid på tre år ikke overtræder lovgivningen og består en prøve om behandling af dyr under transport. Ordningen omfatter landevejstransport af heste, kvæg, svin, får, geder og fjerkræ.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078