23948sdkhjf

Danskere bag ”fremtidens skraldebil”

Hvis man skal bygge den perfekte skraldebil, skal man starte fra bunden. Og så skal den være elektrisk.

Det mener i hvert fald Rasmus Banke, indehaver af Banke Electromotive i Sønderborg, som i de seneste par år har arbejdet med udviklingen af en fuldt elektrisk lastbil i 100% dansk design.

Udviklingsarbejdet er for nylig blevet meget konkret – så konkret, at de første modeller er leveret til renovationsselskaber i Odense og Aabenraa, som i de kommende år kører forsøg med el-skraldebilen med det mundrette modelnavn ERCV27.

»En skraldebil er det oplagte at gøre elektrisk. Faktisk mere oplagt end en bus,« mener Rasmus Banke, der i foråret udstillede et af de to første køreklare eksemplarer på messen Transport 2019 i Herning.

I modsætning til de etablerede lastbilproducenter har Banke Electromotive ikke taget udgangspunkt i en eksisterende lastbilserie med dieselmotor, som derefter skulle ombygges til en elektrisk version – til brug for både distribution og renovation.

»Bilen er udelukkende opbygget af standard-komponenter fra tilgængelig teknologi, fordi det skal kunne serviceres af enhver. Det er bare sat sammen på en ny måde, så det passer optimalt til opgaven,« forklarer Rasmus Banke.

»Vi kunne godt sprøjte bilen ud i stort antal, men jeg har ikke nogen ambitioner om at få en stor fabrik. Vi vil gerne kunne bygge 50 om året til kunder i Danmark,« forklarer Rasmus Banke.

»Det her er den færdige løsning, som en elektrisk skraldebil skal se ud. Der går måske 4-5 år, før de store producenter kommer derhen, men de skal nok komme derhen. Det er ægte fremtidsmusik, vi har gang i her,« siger Rasmus Banke.

Læs mere om Banke Electromotive og deres selvbyggede elektriske skraldebil i juni-nummeret af Lastbil Magasinet.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.172