23948sdkhjf

Fra 219 til 116 medlemmer

Trist konstatering: Kun godt halvt så mange medlemmer som ved første formandsberetning.

Der er fuld fart på tempoet i en del vognmandsforretninger, men én af bagsiderne ved udviklingen efter finanskrisens hærgen mellem 2008 og 2012 er, at antallet af medlemmer i landets vognmandsforeninger er kørt ned mange steder.

- Jeg må desværre slutte min beretning med endnu en trist konstatering, sådan rent historisk set. Sydøstjyllands Vognmandsforening har i dag kun lige godt halvt så mange medlemmer, som den havde, da jeg for ti år siden aflagde min første beretning. Dengang var vi 219, i dag er vi 116.

Sådan sagde Per Rasmussen, Klakring ved Juelsminde, forleden, da han aflagde sin formandsberetning på generalforsamlingen hos Sydøstjyllands Vognmandsforening.

45 procent færre forretninger

Per Rasmussen forklarer om udviklingen:

- Det skyldes selvfølgelig et godt stykke hen ad vejen, at der bliver færre og færre små vognmandsforretninger. Enten lukker de eller bliver overtaget af nogle større. I dag er der op mod 45 procent færre vognmandsforretninger, end der var for 10 år siden. Men en del af forklaringer er bestemt også, at branchen er hårdt presset. Dels er vi tilbøjelige til at presse hinanden på prisen, fordi vi gerne vil have noget at køre med, dels mærker vi i høj grad den både lovlige og ulovlige konkurrence fra lastbilerne med hvide nummerplader på cabotagekørsel her i landet.

Per Rasmussen sætter blandt andet sin lid til, at den forholdsvis nye forening, DTL Ungdom, skaber mere positiv interesse for at få nye unge ind i branchen som vognmænd. Foreningen er for medlemmer under 40 år.

- Det er dejligt, synes jeg, at også unge mennesker har lyst til at følge i vi gamles hjulspor. Det lover ganske godt for fremtiden for vores forening, selv om vi ikke ligefrem kan prale af medlemsfremgang, tilføjer formanden for Sydøstjyllands Vognmandsforening.

DTL Ungdom er grundlagt af 35 midt- og vestjyske vognmænd.

Traktorers vanvidskørsel

En udfordring der heller ikke er blevet mindre i løbet af de seneste ti år er – ifølge Per Rasmussen – landbrugets traktorer.

- Jeg mente dengang (for ti år siden), og jeg mener stadig, at traktorer slet ikke hører hjemme på offentlige veje. Hvert år sker der omkring 50 ulykker med personskade og cirka 5 dræbte som følge af traktorkørsel på vore veje. Jeg glæder mig over, at landbruget selv har fået øjnene op for i hvert fald en del af problemet. Så sent som i går kunne vi læse i Maskinbladet, at formændene for syv østjyske landboforeninger kom med en kraftig opfordring til sig selv, deres kolleger og maskinstationerne om at stoppe det, de kalder vanvidskørsel, når der bliver kørt gylle ud i døgndrift med den samme chauffør ved rattet. Heller ikke her er der køre- og hviletidsbestemmelser, og der har på det seneste været flere ulykker med væltede gyllevogne på offentlig vej – heldigvis uden alvorlig personskade.

Kræver ordnede forhold

Per Rasmussen tilføjer:

- Nu er det jo ikke, fordi jeg synes, at vi i vognmandsbranchen skal overtage gyllekørslen. Men både i gylletiden og i høsttiden må vi for trafiksikkerhedens skyld kræve ordnede forhold. At traktorerne så også skal bruges til diverse former for transport, til vejopgaver og til snerydning og saltning i ublu konkurrence med vognmandsbranchen, er efter min mening helt forkert.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094