23948sdkhjf

DTL: Skandaløst forløb om vejpakker

Vognmænd tages som gidsler af øst-politikere, melder DTL.

Procedureregler vandt over behovet for at få forbedret vilkårene og genskabt den lige konkurrence i EU’s Indre Marked, lyder meldingen blandt andet fra DTL – Danske Vognmænd, efter at Europa-Parlamentets afstemning om nye vejpakker blev aflyst onsdag.

Behandlingen af Vejpakkerne i Parlamentet, som første gang så dagens lys for snart to år siden, har manglet fokus på at skabe resultater, og bidrager voldsomt til EU-skepsissen, mener DTL.

Skandaløst

- Jeg mener, at det er intet mindre end skandaløst. I årevis har Europa haft social dumping og unfair konkurrence som et massivt problem for vejgodstransporten, og år efter år henslæber mennesker en urimelig og uværdig tilværelse som chauffører for håndører. Parlamentarikerne, særligt fra Østeuropa, misbruger og skjuler sig bag procedureregler og nægter at anerkende behovet for nye regler.

Sådan siger Erik Østergaard, DTL - Danske Vognmænds administrerende direktør, der hæfter sig ved, at Rådet godt kunne finde er flertal – ovenikøbet om et fornuftigt indhold.

Hel industri er gidsel

Erik Østergaard:

- Flertallet i Europa er der. Det er Parlamentet, vi venter på. De holder en hel industri som gidsel. I lyset af Brexit kan der ikke være et eneste menneske, der går ind for EU, som har en interesse i et forløb, som det, vi har set. For det bekræfter alle fordomme og giver kun næring til dyb EU-skepsis og pessimisme. Alligevel har dette cirkus fået lov et fortsætte. Alle tre instanser, Kommissionen, Rådet og Parlamentet har været inde over – men det er EU-Parlamentet, der hidtil har svigtet i dette forløb. De kender simpelthen ikke deres besøgelsestid.

Myriader af lovgivning

DTL's adm. direktør fortsætter:

- Der er valg til Parlamentet 26. maj. Derpå skal de konstitueres, og udvalg og ordførerskaber fordeles. Og så skal der vælges en ny EU-Kommission. Dermed er vi henne i efteråret, før EU-systemet så småt er ved at være arbejdsdygtigt. Om nogen vil samle op på det forarbejde, der ligger, eller om alle hellere vil forsøge at tænke hele området forfra, aner vi ikke. Dermed kan der snildt gå to år, før vejgodstransporten er i nærheden af at få blot en skitse af sine fremtidige betingelser. Det er skidt.

Erik Østergaard tilføjer:

- Konsekvensen bliver, at nationalstaterne de næste to år kommer til at opstille et hav af nationale barrierer, regler og sanktioner, for at forhindre social dumping i at udspille sig på netop deres jord. Der bliver myriader af forskellig lovgivning, og hver gang en chauffør krydser en grænse, skal han forholde sig til nye regler. De organisationer i ind- og udland og de østeuropæiske lande, der har ønsket at udvande eller bremse vejpakkerne, har skudt sig selv i foden. Det har jeg ikke ondt af. Men det bliver besværligt, også for alle os andre.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125