Vognmænd: Vær obs på Maut-beregning
Fra 1. januar 2019 bliver Maut-satserne i Tyskland udregnet på baggrund af køretøjets vægt, antallet af aksler for vogntog med en tilladt totalvægt på over 18 tons, samt Euro-klasse for emission.
Det betyder, at man skal være opmærksom på, at ens On-Board Unit (OBU) er indstillet korrekt, således at køretøjets tilladte totalvægt og antallet af aksler på vogntoget er indtastet i OBU'en. Det skriver DTL i en nyhedsmail.
Mangelfuld eller ukorrekt indstilling af OBU'en vil resultere i en bøde på 250 euro.
Er vogntogets tilladte totalvægt 18 ton eller derunder, er der ikke krav om, at antallet af aksler indtastes.
Hvis den tilladte totalvægt er over 18 ton, skal det faktiske antal aksler angives.
Vægtklasserne er:
Fra 7,5 ton indtil 12 ton
12 ton indtil 18 ton
Over 18 ton
Akselklasserne er:
Til og med 3 aksler
Fra og med 4 aksler
Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.