Kranbil og trækker til Odense
Peter Juel Kran og Specialtransport fra Odense har i den grad taget forskud på julen, da han fik leveret to specielle, custom-made Scania fra den nye lastbilgeneration – en 4-akslet kranbil og en 3-akslet trækker.
Kranbilen, der er en Scania P 500 8X4, er opbygget med en Fassi 1150RA.2.28-kran med flyjib L616JDP og 8+6 udskud. Totalhøjden på kranen er 3,35 m, mens højden er 3,25 m, når den er sænket i luftaffjedringen.
Derudover har bilen – som den første Scania fra den nye generation nogensinde – fået monteret et 50 tons frontstøtteben. Dette giver mulighed for at krane ud over førerhuset med fuldt kranmoment. Denne nye løsning med frontstøtteben er udviklet i samarbejde mellem Scania og Stensbo Engineering ApS. For at bibeholde alle nye sikkerhedssystemer såsom afstandsradar og nødbremse er bilens radar blevet flyttet ud foran støttebenet.
Resten af opbygningen er også uden sidestykke, og vognmanden har ikke overladt noget til tilfældigheder. Bilen er f.eks. konstrueret som en kombibil, hvilket betyder, at den kan bruges til at løse opgaver som både trækker og forvogn-hænger. I den forbindelse kan skamlen nemt afmonteres f.eks. sammen med kranen, og så fik Peter Juel en idé til chassisets opbygningen, der gør, at det ikke bliver nødvendigt for chaufføren at eftermontere et lad, når bilen skal køre som forvogn.
Derudover er anden foraksel flyttet 150 mm bagud. På denne måde er der blevet plads til faste støtteben, som hurtigere er klar til brug sammenlignet med opklappelige støtteben.
Til den nye Scania har Peter Juel indkøbt en ny dobbelt udtrækstrailer fra Meusburger med hydraulisk styring på alle tre aksler. Traileren har en lavbygget svanahals med en højde på 120 mm, hvilket giver en totalhøjde på traileren på blot 1,4 m.
R 580 efter Vognmandens tanker
Den anden Scania er en skræddersyet R 580 6X4 trækker godkendt til 150 tons totalvægt. Bilen er fra fabrik specialbestilt med kort akselafstand, så den nemt kan manøvreres, hvor pladsen er trang. Den korte akselafstand har medført, at brændstoftanken er blevet kortet op og adblue-tanken er blevet flyttet til venstre side, så der er plads til hydraulikanlægget i højre side. Det specielle ved hydraulikanlægget er, at det er bygget med flow-begrænser for kørsel med blokvogn og kan indstilles til næsten alle slags tryg.
Flytningen af tanken medførte også, at Scania Odense var nødt til at ombygge skørterne og flytte opstigningstrinnet. Under hytten er der bygget opbevaringsskabe og mellem bagskærmene er der også monteret skabe. Derudover er bilen monteret med sværgodsskammel med løs indsats, hvilket betyder, at den kan køre med både 2” og 3,5” kongebolt.
Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.