23948sdkhjf

Fra slipsedreng til lastbilchauffør

Et af de ansigter, der promoverer branchen, efter ”Job i transports” hjemmeside - jobitransport.dk - netop er blevet shinet op, er den 55-årige chauffør Flemming ”Slipse” Andersen.

Job i transport er en image- og jobkampagne, og blandt chauffør-ambassadørerne er Flemming Andersen en smule atypisk. Både på grund af sin alder, men også fordi han i 1994 valgte en helt ny retning i sit liv.

Indtil 1994 havde Flemming Andersen et arbejdsliv hos Grundfos som rejsende i udstillingsbranchen.


Men rygsøjlegigt satte en stopper for dette, og fremtiden blev et liv bag rattet i en lastbil. Flemming Andersen arbejder hos Jesper Kruse Transport som eksportchauffør til Norge, og han kan i maj 2019 fejre 25 år bag rattet i en lastbil.

- En lille direktør i maven

»Mit budskab med videoen (video på Job i transports hjemmeside, red.) er, at jeg har kørt som eksportchauffør i 25 år og stadig brænder for jobbet. Jeg har ”en lille direktør i maven”, og han får afløb ved, at det er så selvstændigt et arbejde. Og så elsker jeg bare at køre. Jeg har stadig den barnlige glæde ved at køre. Det, der er allervigtigst for mig, er at være på vej og at rejse. Og nu rejser jeg hele tiden,« forklarer Flemming Andersen.

Han fortæller, at kælenavnet ”Slipse” kommer af, at folk i begyndelsen mente, at han var et værre slipsedyr.

»Det første, der slog mig ved jobbet som lastbilchauffør, er, at mange har en fordom om, at kan du ikke blive andet, kan du altid blive chauffør. Men vi er mange, som kommer med meget forskellige baggrunde,« fortsætter han.

Chauffør er noget man lever

Hvad skal man overveje, inden man skifter branche og bliver lastbilchauffør, eller inden man går i lære som chauffør?

»Jeg kan bedst tale med som eksportchauffør, og det er noget, man lever. Det er ikke et arbejde, man har. Eksportchauffør er noget, man er. Og så kræver det et stærkt bagland. Baglandet skal selv kunne styre sin egen hverdag og være indstillet på at være meget alene. Og så hun skal hun være omstillingsparat. Tingene kan hurtigt ændre sig. Måske er man på vej hjem, og så kan man lige pludselig vinde en tur mere.«

Hvor længe skal du blive ved som chauffør?

»Jeg skal blive ved, indtil jeg ikke kan mere. Man skal aldrig sige aldrig, helbredet kan spille en et puds. Men jeg skal blive ved, til jeg ikke kan mere,« fastslår Flemming Andersen, inden han højlydt bliver afbrudt af sin kone i baggrunden:

»Han elsker jobbet!«

 

Udover at være en passioneret eksportchauffør er Flemming Andersen også en passioneret amatørfotograf. Han fotograferer det ekstreme vintervejr i Norge, og det bliver også til velredigerede vinterfilm på Youtube-kanalen ”Slipses”.

 

Om "Job i transport":

I regi af Transportens Udviklingsfond og Godstransportens Udviklings- og Uddannelsesfond er 3F og arbejdsgiverorganisationerne ATL og DTL-A gået sammen om kampagnen "Job i transport", der skal forbedre godstransportbranchens image og tiltrække flere til branchen. Derudover har kampagnen fokus på at fastholde de nuværende transportarbejdere samt tiltrække ledige og samfundsgrupper, som i dag er underrepræsenteret i branchen. Det gælder f.eks. kvinder og nydanskere.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063