Ny Nooteboom til Tage E.
Vognmand Tage E. Nielsen i Herning har gennem mere end 25 år specialiseret sig i blokvognskørsel og kranopgaver. Det kræver specialgrej, så derfor investerer Tage E. Nielsen løbende i nyt materiel for at kunne dække efterspørgslen efter transport af stadig tungere maskiner og udstyr.
Blandt det nyeste udstyr i Tage E. Nielsens vognpark er en ny Nooteboom Euro 142-35 blokvogn med ca. 100 tons nyttelast ved en vogntogsvægt på 150 tons. Henrik Korsdal fra Korsdal Trailer A/S i Ans mellem Silkeborg og Viborg har rådgivet omkring specifikation og opbygning samt leveret den nye blokvogn.
»Jeg har de senere år fået leveret flere Nooteboom blokvogne af Henrik. Det har bl.a. været en 3+6-akslet blokvogn, en 2-akslet nedbygget blokvogn samt en 2-akslet ballastkærre og så altså den nye 3+5-akslede blokvogn,« fortæller Tage E. Nielsen.
Den nye Nooteboom skal lige som hans øvrige tunge grej især bruges til flytning af tunge entreprenørmaskiner. Den er udrustet med 3+5 pendelaksel-linjer med max. 14,7 tons teknisk akseltryk på hver aksellinje ved 60 km/t. Det giver 44,2 tons på interdollyen og 73,7 tons på bagenden. Dertil kommer, at svanehalsen kan lægge 32,8 tons over på trækkeren, så den maksimale tekniske belastning kan nå op på 150,7 tons ved 60 km/t. Akslerne har 600 mm lodret vandring og op til 70 graders sving, så den på trods af en totallængde på ca. 24 meter, når den er skubbet sammen, er forholdsvis manøvredygtig.
Sengen er en såkaldt bagger-bro med løse madrasser og enkelt udtræk. Den er 8.500 mm lang og kan trækkes ud med yderligere 4.700 mm. Madrasserne er beregnet til, at man kan læsse op over siden, og de er godkendt til max. belastning ca. 110 tons, også når de er trukket ud i siderne til i alt 3.300 mm bredde. Madrasserne kan fjernes, så man kan kører store maskiner ind over midtervangen med hjul/bælter hængende frit i luften for at spare totalhøjde. I bagenden pendelakslerne placeret helt ude i 2.990 mm bredde, så der er blevet plads til en 950 mm bred grav til gravearmen.
Metalliseret og rustfrit udstyr
Svanehals, interdolly, seng og bagende er komplet metalliseret. Alle påmonterede komponenter som aksler, værktøjskasser og div. afdækninger er også metalliseret inden lakering. Alle forskruninger på hydraulikslanger er i rustfrit stål, ligesom alle afdækninger på venstre side af svanehals også er af rustfrit stål.
Blokvognen er udrustet med fire separate Bekamax centralsmøreanlæg, heraf et på svanehalsen, et på interdollyen og to på bagenden. Mellem seng og akselbogie bag er der fingerkoblinger, der bruges til at forspænde traileren eller indsætte et evt. forlængerstykke. Styringen er fjernbetjent på både interdolly og bagaksler med automatisk in-line funktion. Dvs. efter styring holdes in-line kontakten inde, og traileren finder selv tilbage til ligeud-stilling, hvorefter der kan køres. Blokvognen er også leveret med et sæt løse 100-tons plastkiler, som letter opkørslen fra siden.
Ny blokvognstrækker på vej
Tage E. Nielsen råder i alt over 17 trækkende enheder samt ca. 30 blokvogne, trailere, kærrer mv. Ni af lastbilerne er opbygget med kran. Hovedparten af vognparken består af Scania, men der er også Volvo og Mercedes-Benz i flåden. Sidstnævnte får snart en bror, idet Tage E. Nielsen har bestilt en Mercedes-Benz Actros 4163 SLT blokvognstrækker med turbokobling, som bl.a. skal køre med den nye Nooteboom 142-35 blokvogn.
Artiklen er en del af temaet Trailere.