23948sdkhjf

DSV: Vi henviser til vores Code of Conduct

Der bliver skrevet, der bliver talt, der bliver gisnet i branchen og resten af Danmark. Om skandalesagen med de 26 underbetalte og dårligt behandlede chauffører fra Filippinerne og Sri Lanka, der kørte for Kurt Beier.

Og derude, et sted i al den opmærksomhed, står de 26 udenlandske chaufførers ligesindede - i hvert fald når det kommer til valg af erhverv - de danske lastbilchauffører.

Her er ikke den store overraskelse at spore, snarere en generel holdning af, at Kurt Beier blot er en blandt mange store vognmænd og transportvirksomheder, der benytter sig af lidt for vakse metoder, der koster på chaufførernes ve og vel. Det er tilsyneladende åbent italesat blandt danske chauffører, at de helt store spillere på det danske transportmarked er udmærket klar over, hvad der foregår i førerhusene rundt omkring på de danske motorveje. Udenlandske chauffører, der bliver underbetalt, chauffører der er tvunget til at afholde deres regulære ugehvil ulovligt i lastbilen i øde industrikvarterer, fordi de ikke har noget alternativ - og dermed være uden adgang til toilet, bad og køkkenfaciliteter.

Og for at bruge en floskel, en kliché, en godt gennembrugt frase, så er der travlt ved håndvasken lige nu.  

I takt med at Kurt Beier Transport A/S bliver grillet over offentlighedens åbne ild, har flere store aktører i branchen rigtig travlt med at stoppe al forbindelse til den skandaleramte virksomhed.

Her i blandt DSV.

Transportgiganten der gennem mange år har benyttet Kurt Beier til at køre deres trailere. Torsdag i sidste uge meldte DSV ud, at de stoppede samarbejdet med det omstridte vognmandsfirma.

Men hvordan sikrer DSV sig, at deres andre underleverandører behandler deres chauffører bedre end tilfældet var hos Kurt Beier? Det har Lastbil Magasinet spurgt DSV om med udgangspunkt i en række fotos taget over to døgn i to weekender, hvor der, i et industrikvarter uden for Horsens er dokumenteret 14 ulovligt parkerede trækkere med DSV trailere. Chaufførerne bag rattet i bilerne var rumænske og de fortalte, at de var tvunget til at holde deres regulære ugehvil i lastbilen, fordi de ikke havde noget alternativ. Ingen penge til overnatning og altså uden adgang til toilet og bad.

Vi stillede kommunikationschef Tina Hindsbo, DSV, følgende spørgsmål:

Hvordan sikrer I jer, at de vognmænd I bruger også lever op til jeres CSR retningslinjer?

I chaufførgrupper på Facebook bliver der talt om, at udenlandske chauffører med DSV på traileren har en såkaldt ”rumæner-lejr” på Esbjerg havn, hvor de bor i månedsvis. Derudover har vi fået tilsendt billeder taget i Horsens af ulovligt parkerede lastbiler med udenlandske chauffører, der ulovligt holder deres regulære ugehvil i førerhuset, fordi de ikke havde noget alternativ. Der står DSV på stort set alle trailere. Hvad siger du til det?

Er det rimelige forhold for chauffører, der kører for vognmænd, I benytter? Passer det ind i jeres CSR/etiske drejebog?

Kan DSV acceptere, at chaufførerne der trækker for jer, holder det regulære ugehvil ulovligt i førerhuset?

Står der konkret/præcist formuleret I de kontrakter jeres underleverandører skriver under på ved indgåelse af en aftale, at I kræver, at chaufførerne har adgang til et sted at sove, toilet, bad og køkkenfaciliteter, når de skal afholde deres regulære ugehvil? Har I ikke som en global og seriøs transportvirksomhed et medansvar for, at chaufførerne har adgang til disse helt basale forhold?

Med tanke på den uheldige sag (sagen omkring Kurt Beier Transport A/S red.), der er lige nu, vil I så ændre på noget?

I første omgang svarede kommunikationschefen på vores spørgsmål, men efter nærmere overvejelse - da DSV fik lov at læse citaterne igennem, ønskede de alligevel ikke at blive citeret for udtalelserne.

Kommunikationschefen formulerede herefter selv nogle linjer, der måtte bruges og henviste til DSV’s Code Of Conduct samt DSV’s Supplier Code of Conduct.

Dette var, hvad vi måtte bruge:

»Selvfølgelig giver det anledning til at kigge vores procedurer igennem. Men vi tror på, at det her (sagen omkring Kurt Beier red.) er et særtilfælde.«  

»Det er kun godt, at vi får optrevlet, hvad der er op og ned i sagen her. Og vi ser positivt på, at politikerne herhjemme og i EU får lavet nogle fælles regler. DSV har flere gange været ude at sige, at vi imødeser et fælles EU-politisk regelsæt, så har vi ikke noget problem med stramninger.«

»Hvis der foreligger dokumentation for, at DSV og/leverandører, der kører for DSV, ikke overholder gældende regler, så kigger vi på den konkrete sag og får bragt orden i tingene.«

Og så var meldingen pludselig:

»….herudover har vi ikke nogen kommentarer.«

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.055