Topudstyret kranbil til Stenberg Transport
Stenberg Transport i Lyngby har netop fået leveret deres første Scania fra den nye lastbilgeneration – en Scania G 500 opbygget med kran og kroghejs fra Palfinger.
Den nye G 500 er oprindeligt resultatet af et samarbejde mellem Scania og kranproducenten Palfinger, og de grundlæggende rammer var derfor fastlagt, da Stenberg transport kom på banen. Det har dog ikke haft nogen betydning for vognmandsforretningen, da de stadig havde mulighed for at specificere og opbygge G17L-førerhuset samt kran og kroghejs, præcis som de ønskede.
Chaufføren var med i hele processen
Hos Stenberg Transport er der fokus på, at chaufførerne har et godt arbejdsmiljø, og der er forståelse for, at chaufførernes arbejdsplads skal være i orden. For virksomheden har det derfor været vigtigt, at chaufføren Michael har været med i hele opbygningsprocessen og til at tage nogle betydningsfulde valg.
»Vores valg faldt på en Scania, fordi vi virkelig kunne se, at Scanias nye lastbilgeneration var designet efter den optimale førerplads med funktioner som placering af førerstolen, lavere sideruder og et større glasarealer. Hos os skal chaufførerne have nogle gode ’kontorer’, og det er jeg sikker på, at Michael får med den nye Scania,« siger Thor Stenberg, der er kommunikationsansvarlig hos Stenberg Transport.
»Bilen er købt til Michael, og derfor har det også været vigtigt for os, at han har haft en aktie i bilens opbygning. Michael og jeg var f.eks. ned og besøge Palfinger MCC i Østrig, for at sikre at opbygningen af kran og kroghejs blev, som vi og Michael ønskede det,« fortsætter Thor Stenberg.
Opbygning på chassis er et udstyrstykke
Palfinger MCC i Østrig har stået for den særlige opbygning på det kraftige G 500 chassis, hvor der både er monteret en Palfinger PK 34002 SH High Performance kran og en Palfinger 20 ton kroghejs med knækarm.
Kranen er med 8 hydrauliske udlæg, hvilket giver mulighed for at nå ud på 21 m – 23 m, hvis det manuelle udlæg anvendes. Der er købt et 2,5 ton wirespil til kranen, så virksomheden har mulighed for at løse mere krævende opgaver f.eks. montagearbejde i kældre. Med HPSC stabilitetsovervågningssystemet får kranen ydermere maksimal fleksibilitet på grund af variabel stabiliseringspositionering. Både kranen og bilens fire støtteben styres via. fjernbetjening.
Kroghejsen er leveret med justerbar krog, således at krogen kan vippe. Vippefunktionen gør kroghejsen mere alsidig, idet virksomheden får mulighed for at køre med containere, der har forskellige længder. Derudover gør vippefunktionen, at løftehøjden på containerne kan nedbringes, når de læsses på ladet. Ligesom kranen styres kroghejsen med fjernbetjening, da det giver chaufføren mulighed for at skabe det bedste overblik over opgaven f.eks. på lokationer, hvor pladsen er trang, eller hvis en container skal flyttes til en overføringshænger.
Selve bilen er delvist opbygget af Palfinger og Scania Danmarks opbyggerafdeling i Ishøj. Palfinger har bl.a. stået for montering af skabe, brandskab med brandslukker, stige, arbejdslys og hydraulisk udskydbar bagkofanger. Scania i Ishøj har stået for opbygningen af bilens ’look’, hvilket også har været en vigtig del af opbygningen for både virksomheden og chaufføren.
Stenberg Transport har tilvalgt en Scania Repair- og Maintenance serviceaftale baseret på Scanias skræddersyet service-koncept. Aftalen kører de næste 8 år. Med en skræddersyet service-aftale får virksomheden udført serviceeftersyn på de nye lastbiler efter behov og ikke efter antal km. Stenberg har også tilkøbt Scanias udvidede drivline reklamationsret. Det er servicesælger Jesper Sørensen, der har stået for salg af serviceaftale.
Scanias salgschef John Schultz overdragede den flotte bil til Stenberg Transport i Scania Ishøjs nye leveringshal.
Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.