Håber på fornuft i farce om jernnet til betonarmering
En ny bekendtgørelse for særtransport er netop nu i intern høring hos myndighederne, hvorefter den sendes til offentlig høring for kommentarer fra branchens fagfolk, blandt andre hos specialforeningen Kran Blok Erfa.
Bekendtgørelsen ventes at træde i kraft efter det kommende årsskifte.
- Vi glæder os til, at den nye særtransportbekendtgørelse kommer, og lige nu ser vi frem til, at den kommer i høring, så vi kan vurdere indholdet, siger Michael Mangelsen, formand for DTL - Danske Vognmænds specialforening for kran- og specialtransport, Kran Blok Erfa.
På forhånd ønsker mange vognmænd, og herunder Kran Blok Erfas medlemmer, ”klare linjer på området”.
Advokat: Latterligt forløb
Ønsket går igen hos advokat Jacob Forman, København, der er specialist i sager fra transportbranchen.
Han siger blandt andet til Vognmandens Fagblad:
- Ja, det noget af det mest latterlige, jeg har oplevet. I foråret i år bliver en vognmand og chauffør dømt ved Retten i Nykøbing Falster. De må ikke køre med rionet (jernnet til armering af beton). 14 dage efter udsender Færdselsstyrelsen en ny vejledning – og to måneder efter kommer der så et notat fra styrelsen, hvor der står, at der godt må køres med rionet i en overgangsperiode, mens styrelsen undersøger sagen. Dermed er både den dømte vognmand og chauffør ofre i sagen – de er dømt med urette, og det er direkte pinligt for myndighederne.
Sagen er anket til Landsretten som et klokkeklart eksempel på de meget urene linjer, der for øjeblikket hersker i spillereglerne for at kunne udføre specialtransport på danske veje.
Netværket Kran Blok Erfa er stiftet i 1987 og arbejder på at forbedre forholdene for de vognmænd og øvrige aktører, der udfører service med følgebiler, kranopgaver og særtransport.