23948sdkhjf

Håber på fornuft i farce om jernnet til betonarmering

Særtransport: Vognmænd håber, at ny bekendtgørelse giver klare linjer.

En ny bekendtgørelse for særtransport er netop nu i intern høring hos myndighederne, hvorefter den sendes til offentlig høring for kommentarer fra branchens fagfolk, blandt andre hos specialforeningen Kran Blok Erfa.

Bekendtgørelsen ventes at træde i kraft efter det kommende årsskifte.

- Vi glæder os til, at den nye særtransportbekendtgørelse kommer, og lige nu ser vi frem til, at den kommer i høring, så vi kan vurdere indholdet, siger Michael Mangelsen, formand for DTL - Danske Vognmænds specialforening for kran- og specialtransport, Kran Blok Erfa.

På forhånd ønsker mange vognmænd, og herunder Kran Blok Erfas medlemmer, ”klare linjer på området”.

Advokat: Latterligt forløb

Ønsket går igen hos advokat Jacob Forman, København, der er specialist i sager fra transportbranchen.

Han siger blandt andet til Vognmandens Fagblad:

- Ja, det noget af det mest latterlige, jeg har oplevet. I foråret i år bliver en vognmand og chauffør dømt ved Retten i Nykøbing Falster. De må ikke køre med rionet (jernnet til armering af beton). 14 dage efter udsender Færdselsstyrelsen en ny vejledning – og to måneder efter kommer der så et notat fra styrelsen, hvor der står, at der godt må køres med rionet i en overgangsperiode, mens styrelsen undersøger sagen. Dermed er både den dømte vognmand og chauffør ofre i sagen – de er dømt med urette, og det er direkte pinligt for myndighederne.

Sagen er anket til Landsretten som et klokkeklart eksempel på de meget urene linjer, der for øjeblikket hersker i spillereglerne for at kunne udføre specialtransport på danske veje.

Netværket Kran Blok Erfa er stiftet i 1987 og arbejder på at forbedre forholdene for de vognmænd og øvrige aktører, der udfører service med følgebiler, kranopgaver og særtransport.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095