Klassiske batterier i moderne indpakning
Klassisk dansk håndværk og respekt for kunderne, tilsat en god iværksætterhistorie.
Det er væsentlige elementer i historien om Sahl Akkumulatorfabrik, der siden 1950’erne har produceret og leveret batterier til en lang række forskellige maskiner og formål – herunder klassiske og moderne lastbiler.
Elektrikeren Svend Erik Hansen grundlagde Sahl Akkumulatorfabrik i 1954. Det skete hjemme i kælderen i privatboligen på Frisholtvej 32 i den lille by Sahl - få kilometer syd for Bjerringbro, mellem Randers og Viborg. I begyndelsen blev der produceret akkumulatorer til mindre elværker hos private - siden fulgte produktion af batterier til blandt andet datidens biler.
2. og 3. generation
I 1983 overtog sønnen Aksel Hansen virksomheden, og i dag er 3. generation, Aksel Hansens søn Peter Hansen og fætteren Martin B. Nielsen, også kommet med i virksomhedens ledelse.
Når talen falder på, hvad der driver familievirksomheden videre, knap 65 år efter grundlæggelsen, siger Peter Hansen:
- Det er spændende arbejde, og det handler blandt andet om passion og arbejdsglæde. Vi sætter en ære i at råde og vejlede vores kunder bedst muligt.
Moderne markedsføring og salg
Efter at sønnen Peter Hansen og fætteren Martin B. Nielsen er trådt ind i ledelsen, er fremstillingen af virksomhedens egenproducerede batterier – herunder 6 og 12 volts batterier til ældre last- og personbiler -suppleret af en stadigt mere moderne tilgang til markedet.
To nye hjemmesider, de ene på dansk og engelsk, den anden på dansk, tysk og engelsk målrettet ejere af klassiske biler, er etableret, og hjemmesidernes tilhørende web-butikker letter nu kundernes adgang til indkøb hos Sahl Akkumulatorfabrik – uanset hvor de bor verden over. Og den åbne elektroniske ’butiksdør’ virker fint, for virksomheden eksporterer batterier til op mod 17 lande. Herunder sendes cirka 50 procent af egenproduktionen til Tyskland, mens Holland, Belgien og Sverige også hører til de større markeder.
- I dag har vi en meget større kundebase end før i tiden, og vi er med på sociale og trykte medier. Ja, jeg havde aldrig troet, at vi skulle have en web-butik og være på Facebook, indskyder fabrikant Aksel Hansen.
ISO 9001
Certificeringen efter 9001-normen, i forhold til kvalitetssikring af batterifabrikkens egenproduktion, er også en vigtig faktor i eksporten og kundernes tiltro til den lille fabrik i Sahl, der er ene i Norden, når det gælder produktionen af klassiske batterier til last- og personbiler.
- Vi vil helst have folk i røret. Så har vi større chance for at rådgive kunderne ordentligt og finde den rigtige løsning, for tilfredse kunder er guld værd, tilføjer Martin B. Nielsen.
Inden for de seneste år har fabrikken opført et nyt lager med tilhørende detailbutik på firmaadressen i Sahl. Men selve produktionen af de klassiske batterier til blandt andet last- og personbiler samt lokomotiver finder fortsat sted i næsten de samme rammer som for knap 65 år siden. I løbet af årene er den gamle fabrik således udvidet tre gange.
Også nye biler
Trods alderen er Sahl Akkumulatorfabrik også klar til at hjælpe kunder med helt nye biler.
- Nye lastbiler har mere og mere udstyr, og så er det klart, at der bruges mere strøm. Udviklingen går i retning af, at en del biler har to start- og to forbrugsbatterier. Folke skal huske på, at et batteri er en sliddel, og jo mere kørsel, jo mere slid på batterierne, fortsætter fabrikant Aksel Hansen.
Netop den håndlavede produktion af batterier i små serier gør det også muligt at opfylde kundernes mere specielle ønsker til form og størrelser på nye batterier. Og når de gamle batterier er slidt op, kan selve jernkassen - som batterierne er bygget i - ofte genbruges, når det handler om store truckbatterier.
Mustang fra 1966
- Vi taler med alle lastbilforhandlere, og vi vinder meget på vores fleksibilitet, tilføjer Martin B. Nielsen.
Han egen hobbybil, en Ford Mustang fra 1966 kører således med et helt nyt – men klassisk produceret - batteri fra Sahl.
Meget apropos moderne trafik leverer den lille virksomhed i Midtjylland også batterier til eksempelvis el-cykler og el-scootere, både-, camping- og golfvogne, entreprenørmaskiner, gaffeltrucks, el-stablere, lifte samt solcelleanlæg, backup- og alarmsystemer.
Artiklen er en del af temaet Vognmænd.