23948sdkhjf

- Nye krav ikke et columbusæg

DEBATINDLÆG:

Det fortjener alt muligt ros, at et flertal af politikerne ønsker at rydde op i varevognsbranchen. Men at det her på siden meget omtalte private lovforslag om en tilladelsesordning for varevogne skulle være det columbusæg, der løser problemerne i branchen, vil jeg tillade mig at være meget tvivlende overfor.

De seriøse vognmænd vil naturligvis overholde de nye regler – altså sætte penge af til at søge tilladelser og sende deres chauffører på uddannelse, når den engang bliver etableret. Den øvelse kommer naturligvis til at koste penge, som i sidste ende kun kan hentes hos vognmændenes kunder.

Men hvordan forestiller Henning Hyllested m.fl. sig, at man – med den nye lov i hånden – vil fange de useriøse ”vognmænd”? Grundkriteriet i loven er en 11 kg grænse for pakkerne man kører med. (Denne grænse stammer ifølge forslagsstillerne fra arbejdsmiljølovgivningen, og er antageligvis grænsen for, hvor mange kg en person må løfte uden hjælpemidler). Vejer pakkerne over 11 kg pr. stk., skal der godskørselstilladelse til - vejer de under, skal der ikke. Forestiller man sig, at politiet ved vejsidekontroller skal stå og tømme varebilerne og veje hver enkelt pakke, for at se, om der er en enkelt, der er tungere end 11 kg?

Hvis grænsen stammer fra arbejdsmiljølovgivningen, så har chaufføren jo et ret stærkt argument for, at alle pakkerne vejer under 11 kg. Ellers måtte lagermedarbejderne, som har pakket kasserne, jo slet ikke løfte dem…

Så efter min bedste overbevisning, så slipper den del af branchen, hvor der har været konstateret problemer i store træk for tilladelseskravet, mens de vognmænd, som kører med større pakker, må til lommerne.

Bernt Clausen
Træbuen 7
8670 Låsby

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094