Renault udvider Optitrack
Renault Trucks tilføjer nye funktioner til Optitrack-systemet, der giver mulighed for at udnytte muligheden for midlertidigt træk på alle hjul efter behov og dermed overvinder begrænsningerne ved et "konventionelt" køretøj med konstant træk på alle hjul, især i forhold til brændstofforbrug, lasthøjde, vedligeholdelsesomkostninger og ekstra vægt.
Herudover leveres også en Optitrack+ version, der indeholder nye hydrauliske motorer beregnet til kunder, der arbejder under ekstreme forhold.
Systemets hydrauliske tryk er blevet øget fra 420 til 450 bar, hvilket medfører en 7 % stigning i det maksimale hjulmoment. Denne nye funktion øger trækkraften, så chaufførerne bedre kan klare de vanskeligheder, der er forbundet med at håndtere køretøjer med høj nyttelast eller i stejlt terræn.
For at sikre maksimal startkraft i de mest krævende situationer, har Renault Trucks tilføjet en "boost" funktion. Ved aktivering øges forhjulsdæktrykket til maksimalt tryk (450 bar) for at opnå optimalt startmoment.
Øget betjeningskomfort og manøvredygtighed
Optitrack-systemet afbrydes, når køretøjets hastighed når 50 km/t (sammenlignet med 40 km/t på tidligere versioner) og genoptages automatisk ved 20 km/t.
Endelig justerer en selvkalibreringsfunktion Optitrack-systemets indstillinger. Der er desuden tilføjet et ekstra bakgear (R2) for optimal manøvredygtighed i alle typer terræn.
Optitrack er udviklet af Renault Trucks i samarbejde med Poclain Hydraulics i 2009 og er tilgængelig til C 2,5 serien.
Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.