23948sdkhjf

DAF Trucks 90 år

1. april 1928 startede den hollandske ingeniør Hub van Doorne et lille konstruktionsværksted i den hollandske by Eindhoven. Det er fra disse ydmyge kår, at DAF har udviklet sig til en verdensførende lastbilproducent med fokus på innovation, kvalitet og transporteffektivitet.

Den talentfulde Hub van Doorne åbnede sit lille værksted i et hjørne af det lokale bryggeri Coolen i Eindhoven. Til at begynde med udførte han svejse- og smedearbejde for kommunen og for lokale virksomheder som f.eks. pære- og radioproducenten Philips. Den store depression – og broderen Wim – inspirerede Hub van Doorne til at udvide forretningen.

Han omdannede sit værksted til en anhængerproduktionsvirksomhed i 1932 og ændrede navnet til Van Doorne's Aanhangwagen Fabriek (Van Doornes påhængskøretøjsfabrik), forkortet til DAF. Takket være de svejsede chassiser og de deraf følgende høje nyttelaster skilte de anhængere og sættevogne, der forlod den lille fabrik, sig ud fra konkurrenterne. At svejse chassiserne var en unik innovation, som gjorde anhængerne markant lettere. En anden unik innovation var DAF containeranhængeren, der blev introduceret i 1936, og som var designet til hurtig læsning og aflæsning af containere fra en jernbanevogn. Den var et meget tidligt eksempel på intermodal transport og gjorde DAF til en af verdens første leverandører af containeranhængere.

 

Ny lastbilvirksomhed ser dagens lys

I 1949 blev den første DAF-lastbil fremstillet, og virksomheden ændrede navn til Van Doorne's Automobiel Fabriek. Et år senere blev der bygget en fabrik dedikeret til fremstilling af lastbiler, og tre, fem og seks ton tunge lastbilchassiser var de første, der rullede af samlebåndet. Det var starten på den lastbilvirksomhed, vi kender i dag.

I starten monterede DAF Hercules og Perkins benzin- og dieselmotorer i deres lastbiler, men i 1957 begyndte virksomheden at designe og fremstille de første originale DAF motorer. To år senere forbedrede DAF DD575 dieselmotoren ved at tilføje en turbolader og føjede således endnu en fantastisk bedrift til deres imponerende cv. DAF introducerede som de første i branchen turbo-intercooling i 1973. Teknologien blev oprindeligt udviklet med henblik på at imødekomme kravet om højere motoreffekt og lavere brændstofforbrug, men den skulle vise sig at være uundværlig i bestræbelserne på at opnå renere udstødning. I 1980'erne lancerede DAF ATi (Advanced Turbo Intercooling), som sikrede yderligere effekt- og effektivitetsforbedringer takket være en endnu mere sofistikeret indsprøjtningsteknologi og en optimeret udformning af forbrændingskammeret.

I 2005 præsenterede DAF PACCAR MX motoren, som nu er at finde i alle DAF's tunge lastbiler og i over 40% af alle Kenworth og Peterbilt lastbiler. Den nyeste generation af MX-13 og MX-11 motorer er højeffektive motorer med lave omdrejningstal, intelligente drivlinjer og ydedygtige bagaksler, som gør det muligt at opnå et højt moment ved et imponerende lavt motoromdrejningstal og dermed uforlignelig brændstofeffektivitet og optimal chaufførkomfort. Sammen med avancerede køretøjssoftwarealgoritmer, en fantastisk aerodynamik og et nyt, kompakt efterbehandlingssystem giver disse DAF innovationer en forbedret brændstofeffektivitet på 7%. Det er den største brændstofeffektivitetsforbedring i virksomhedens historie.

 

Førerhuse, der sætter nye standarder

 

De første DAF lastbiler, der blev fremstillet fra slutningen af 1940'erne til starten af 1950'erne, forlod fabrikken som et simpelt chassis med det karakteristiske kølergitter med syv kromstænger foran motoren og et midlertidigt chaufførsæde i træ. DAF chassiset blev derefter transporteret hen til en karosseribygger, hvor der blev monteret et standardførerhus eller et lokalt fremstillet førerhus. I 1951 introducerede DAF sit eget førerhus med runde hjørner og et skråt kølergitter, der forbedrede aerodynamikken. Chaufførkomforten blev forbedret med introduktionen af et affjedret sæde.

Og i 1960'erne forbedrede DAF så chaufførkomforten endnu mere med det første førerhus designet til international transport. DAF 2600 bød på to senge og vinduer hele vejen rundt. Det gav en rummelig følelse i førerhuset og et optimalt overblik over vejen. Servobremser og servostyring gjorde chaufførens krævende job nemmere. I dag betragtes DAF 2600 som verdens allerførste lastbil til international transport. I 1969 var DAF en af de første producenter til at introducere en vippemekanisme til modellen med førerhus over motoren, hvilket gjorde det betydeligt nemmere at udføre vedligeholdelse.

Med introduktionen af Space Cab førerhuskonceptet i 1988 understregede DAF sin position som en af verdens førende lastbilproducenter med både driftsomkostninger og chaufføren i fokus. Med det bemærkelsesværdige Space Cab førerhuskoncept satte DAF igen nye standarder for førerhusstørrelse og chaufførkomfort inden for international transport. Og i 1994 introducerede DAF så det endnu større Super Space Cab førerhus.

I 1996 blev DAF en del af PACCAR Inc.

Nye serier

DAF lancerede de nye LF, CF og XF serier i 2001 og 2002, den prisbelønnede XF105 model i 2005 og Euro 4 og 5 programmerne i 2006. I 2013 påbegyndtes produktionen af en komplet serie af nye Euro 6 modeller. Og i 2017 blev den nye CF og den nye XF kåret til "International Truck of the Year 2018". Samme år blev den nye LF kåret til "Commercial Fleet Truck of the Year" i Storbritannien.

Prisen "International Truck of the Year" er den højeste anerkendelse, man kan opnå inden for lastbilbranchen, og dem har DAF fem af:

•                         1988 – DAF 95

•                         1998 – DAF 95XF

•                         2002 – DAF LF

•                         2007 – XF105

•                         2018 – CF og XF

Udvikling af fremtidens teknologier

I 2015 demonstrerede DAF, hvordan platooning foregår. EcoTwin systemet gjorde det muligt for følgelastbilerne automatisk at følge førerlastbilen, og det resulterede i lavere brændstofforbrug, reduceret CO2-udledning og forbedret trafikafvikling. DAF blev også udvalgt til at deltage i den engelske platooning-test, der fandt sted i 2017. DAF samarbejder tæt med førende teknologiudviklere i Europa i bestræbelserne på at opnå omfattende viden om alternative elektriske og hybride drivlinjer.

Global

DAF styrer virksomheden globalt i det. 21. århundrede. Virksomhedens lastbiler fremstilles i Holland, Belgien, Storbritannien og Brasilien, og de mange DAF produkter sælges af 1.100 uafhængige forhandlere på fem kontinenter.

DAF-lastbilerne bakkes op af tjenesteydelser fra PACCAR Parts og PACCAR Financial. Flåder supporteres af havariassistancen International Truck Service (ITS), og af DAF Connect, som er DAF's flådestyringssystem.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.172