Nytårshilsen fra oldermanden
Kjøbenhavns Vognmandslaug har udsendt denne nytårshilsen:
Julen og nytåret er overstået – velkommen tilbage på arbejde, men også et ”godt nytår” til alle laugets medlemmer, ønskes I af Oldermanden for det hele.
Selvom det er en kold tid, vi lever i, er nytåret jo også indgangen til – netop – et nyt år, ligesom vi går mod lysere tider, og her er 2018 heller ikke nogen undtagelse.
Som vanen byder, vil jeg både fremhæve vigtige forhold fra det gamle år, som noget at det, vi enten skal se frem til, eller være opmærksomme på, i det nye år der står for døren.
2017 er gået, og var tror jeg for de fleste et travlt år: der er gang i hjulene, højt forbrug og mange anlægsopgaver, der alt tilsammen giver et højt aktivitetsniveau i transportbranchen, godt for det meste, men også en situation der sætter fokus på en af vores vigtigste ressourcer: kvalificeret arbejdskraft, og muligheden for at tiltrække dygtige, og gerne rutinerede, chauffører.
Vi har sagt det før, men det bliver stadig tydeligere: vi har en situation med et stadig større problem med at tiltrække arbejdskraft til faget, og det ser ikke ud til at ændre sig i det nye år. Jeg kan kun opfordre jer til at gøre en indsats på rekruttering, fortæl om et attraktivt erhverv, tag lærlinge ind, og påskøn de gode chauffører I allerede har – nye dygtige hænger ikke på træerne.
Vi har længe ment at der var et skævt forhold mellem de straffe der bliver givet for overtrædelser af køre-hviletiderne, og den forseelse de faktisk dækkede, 2017 var året hvor politikerne faktisk gjorde noget ved forholdet, så bagatelagtige overtrædelser skulle straffes mildere, mod at grove forsyndelser blev straffet højere. På mange måder et fair princip. Derfor har det også været med undren, at vi har set, at håndhæverne af sanktioner, politiet, melder ud, at de ikke er klar til at forvalte efter de tilpassede regler. Lige nu står igangværende overtrædelser på standby, lad os håbe at de får styr på sagerne i det nye år!
Der var kommunalvalg i 2017, og ser man bort fra dramaet i Slagelse og omegn, gav mønstret i hovedstadsområdet ikke anledning til de store forskydninger i styrkeforholdet på den politiske scene. I København sætter Enhedslisten sig således endnu engang tungt på teknik- og miljøborgmester-posten der også indbefatter hele trafikområdet, så her skal vi nok også de næste 4 år kæmpe en ulige kamp med byens cyklister, der synes at være de nye helte i trafikbilledet. Man kunne få den tanke, om ikke vi som vognmænd skal til at investere i cykeltrailere for at distribuere varer i hovedstaden. Det bliver måske lettere at rekrutterer cykelchauffører, men nogen effektiv, eller fremtidssikret model, synes det ikke at være.
Vi er i transportfaget vant til at tage højde for køre-hviletidsbestemmelserne, men det var noget af en begmand, at en vognmand her sidst på året blev afkrævet en godtgørelse på 25.000 kr. for at overtræde arbejdstidsreglerne, der som generelt udgangspunkt sætter en øvre grænse for en samlet ugentlig arbejdstid på 48 timer.
Det siger sig selv, at vi også som vognmænd skal overholde landets love og regler, men vi er også et erhverv der må løse opgaverne når efterspørgslen er til stede. Det ved vi, og det ved vores chauffører – og mange vil gerne have lange arbejdsdage, og dermed opretholde en god indtjening. Forholdet er problematisk, ikke mindst i et erhverv som vores, hvor der er både meget stille perioder og perioder, hvor vi skal give den gas, og både vi selv og vores chauffører skal tjene penge.
Med vanlig forsinkelse blev der over sommeren indgået nye treårige overenskomster på transportområdet, der således dækker frem til 2020. Der var måske ikke de store overraskelser i mønstret fra hvad vi kendte i forvejen, men dog både lønstigninger, der sammen med øvrige vilkår burde sikre os at chaufførvilkårene er konkurrencedygtige med andre erhverv. Havde vi håbet, at den nye overenskomst gav forenklinger, må vi dog konstatere, at dette ønske ikke blev opfyldt.
På de indre linjer er denne hilsen også et eksempel på noget af den nyskabelse vi har arbejdet med i året der er gået, fremadrettet kalder vi os nu mundret blot ”Vognmandslauget”, men kan stadig føre vores historie tilbage til 1478, hvilket giver os positionen som et af landets, og måske verdens, ældste Laug. Med opdateret navn, fulgte også en ny og mere moderne hjemmeside, brug den når I skal orientere jer om aktiviteter og indsatser fra Lauget i fremtiden, se på http://vognmandslauget.dk/ .
Det lykkedes akkurat at få den nye Nordhavnstunnel indviet i det gamle år – i 2018 skal den stå sin praktiske prøve. Forhåbentligt kan det nye anlæg tage noget af trafikpresset fra Nord ind mod det efterhånden store og udbyggede Nordhavnsområde, og håbet er naturligvis at tunnelen blot er første step dels mod en yderligere forlængelse ud mod containerhavnen, og på længere sigt, realisering af den Havnetunnel der for alvor kunne afhjælpe trængslen i Københavns bykerne.
Et ”spøgelse”, vi og alle andre erhvervsdrivende trues af i det nye år, bliver den nye EU Persondataforordning, der træder i kraft den 25. maj 2018. Som arbejdsgivere med både medarbejdere, kunder og leverandører har vi alle ”personhenførbare data” liggende, og fremadrettet er det ikke lige meget hvordan dé bliver håndteret. DTL, Dansk Erhverv og flere andre har allerede udbudt diverse informations møder og materialer om forholdet – men skal du og din virksomhed have ro i maven i det nye år, er det nu der skal styr på disse forhold.
Årets Transportvirksomhed 2018 har fokus på arbejdsmiljø og trafiksikkerhed, og der må være virksomheder i vognmandslaugets kreds, der kan blande sig i opløbet til den titel i år – jeg opfordrer medlemmerne til at melde ind på den, vi har vundet prisen før, og kan gøre det igen!
Lad mig med disse ord ønske dig, din familie, og din virksomhed et rigtigt godt nytår. Jeg håber vi får lejlighed til at mødes i det nye år – til et af vore arrangementer, og også rigtig gerne til årets laugsforsamling, der i år finder sted torsdag den 15. marts hos Circle K.
Jørgen K. Jensen
Oldermand
Vognmandslauget