Girteka: Én cabotagetur er rigeligt
Den litauiske transportgigant Girteka har meldt sig ind i debatten om udformningen af fremtidens cabotageregler i EU.
Budskabet fra det omstridte transportselskab vil måske være overraskende for mange. Girteka vil nemlig ikke have noget problem med, at cabotagereglerne bliver strammet væsentligt i forhold til i dag, hvor det er tilladt med tre cabotageture i et EU-land efter en forudgående international transport.
»Vi har ikke brug for liberalisering af EU’s cabotageregler. Det er ikke dér, vi har vores indtjening, det er på international transport. Faktisk kunne man godt stramme reglerne yderligere. Det eneste, vi har brug for, er muligheden for fx at køre et læs fra syd til nord, når vi har leveret vores internationale læs og skal bevæge os ud af landet igen,« siger Girtekas danske kommunikationsdirektør, Kristian Kaas Mortensen.
Girtekas udmelding kommer i forbindelse med, at transportfirmaet senere på måneden deltager i en konference afholdt af den norske vognmandsforening NLF.
Girteka blev etableret i 1996 i Litauen med en bil og tre ansatte. I dag har Girteka omkring 4000 lastbiler og 9500 ansatte.