Ændret færgerute en klar forringelse
- Det er en klar forringelse. Alt vores gods til Sverige går til vækstområderne Göteborg og Stockholm, så nu får bilerne længere vej. Det betyder, at vi får mere kørsel til overfarten Frederikshavn – Göteborg, hvor aftenfærgen også er billigere.
Sådan forklarer disponent Henrik Rygaard til Vognmandens Fagblad efter udmeldingen om, at svenske Stena Line, formentligt fra 2019, forventer at betjene op til dobbelt så mange passagerer og biler - via dobbelt så mange færger – mellem Grenaa og Sverige.
60 kilometer mod syd
Den af Stena Line forventede trafikvækst sker dog med anløb i en ny svensk by, nemlig Halmstad i stedet for Varberg. Dermed vender ruten retur til den 60 kilometer sydligere by Halmstad, der havde anløb af færger fra Grenaa frem til 1999.
Årsag til ændring af Stena Lines anløbsby er, at Varberg ønsker at udvikle byens havnefront og dermed ikke forlænger rederiets aftale om at anløbe byen.
Speditør-vrøvl
- De store speditører må gøre vrøvl, når meget af godstrafikken til Sverige i forvejen går via Göteborg, Jönköping og Stockholm. Når brotaksterne så falder med 15 procent fra nytår, så giver det formenligt mere brotrafik over Storebælt. Jeg tror, at Stena Line vil tabe trafik, tilføjer disponent Henrik Rygaard til Vognmandens Fagblad.
Siden april i år har han været 4. generation i den kendte Grenaa-virksomhed Rygaard Transport & Logistic A/S, der har hovedsæde på Nordhavnsvej 28 i Grenaa.
Artiklen er en del af temaet Vognmænd.