Spændende nytænkning i Kronjylland
- Vi skal tænke anderledes, hvis vi skal overleve. Det vigtigste i processen er god kemi, dén er på plads. Og så giver det ny samarbejde og fælles selskab spændende perspektiver for alle involverede parter.
Torben Bach, adm. direktør hos fragtmandsselskabet Bach & Pedersen Fragt A/S på Engelsholmvej i det sydvestlige Randers, fortæller Vognmandens Fagblad om den nye og spændende køreplan i Kronjylland. En plan som fragtselskabet nu er i fuld gang med at udføre - i tæt samarbejde med nære samarbejdspartnere og investorer.
Fem partnere, 11 investorer
De fem samarbejdspartnere, BK Transport & Spedition ApS, PK Transport A/S, Auning Transport ApS, OT Transport ApS og Bach & Pedersen Fragt A/S, har således oprettet et nyt fælles selskab, TLDK – Transport Logistik Danmark A/S.
TLDK har inden nytår status som aktieselskab med en startkapital på 1,1 mio. kr., der leveres fra 11 selvstændige investorer, der således hver har indskudt 100.000 kr. i det nye selskab.
- Meningen er, at TLDK A/S tager sig af fremtidige fælles funktioner - og bedre indkøbspriser - på tværs af de fem transportvirksomheder. Fælles funktioner som lønregnskab, IT-systemer, økonomi og indkøb samt uddannelse af elever. Et nyt fælles vikarbureau er også en del af planerne, forklarer Torben Bach videre.
Jakob Kristensen
Hos PK Transport ser vognmand Jakob Kristensen spændt og positivt på det nye samarbejde.
- Vi er nu en del af det fælles bogholderi hos Bach & Pedersen Fragt, vi ser en fordel i at kunne afgive opgaver omkring bogholderi, så vi kan koncentrere os om det, vi synes er sjovt, forklarer Jakob Kristensen.
PK Transport, der har indledt samarbejdet i år, er med otte egne biler samt fast indlejede vognmænd specialist på specialtransporter, herunder med landbrugs- og entreprenørmaskiner samt pavilloner.
Tæt samarbejde
Kort og godt handler det tætte samarbejde mellem de fem virksomheder om, at de enkelte virksomheder hjælper hinanden med at udnytte dygtige medarbejdere og det samlede materiel bedst muligt.
Aktuelt har de fem nævnte virksomheder i alt omkring 185 medarbejdere og 110 trækkende enheder. Sammen har virksomhederne udviklet det, som Torben Bach kalder ”et kæmpe netværk”, der samtidigt ligger strategisk godt placeret ved ”porten til Nordjylland og Djursland”.
Torben Bach:
- Da Brian (Graff, red.) kom ind i kredsen, så satte det gang i en proces med ny udvikling. Nogle folk i branchen grinte lidt af os, hvad skulle vi med skovbiler? Men for os handler det blandt andet om at brede os over flere forskellige fragtområder. Altså være mindre sårbare, og så igen om at bruge vores mandskab og materiel bedst muligt. Vi hjælper hinanden, så godt vi kan, og med det nye selskab TLDK er der også en økonomisk gulerod for investorerne.
I 2015 købte Bach & Pedersen 50 procent af Auning Transport, specialist i transport af træ. 1. marts i år solgte Rygaard Transport & Logistic i Grenå så selskabets tre skovbiler til Auning Transport – mod at Rygaard købte sig til en tredjedel af ejerskabet i Auning Transport. En måned senere overtog man otte skovbiler fra Poul Pedersen, Ejby.
Størst på skovbiler
- I dag er Auning Transport et af de største vognmandsfirmaer med 25 egne lastbiler, opbygget til trætransport, ejet ligeligt af Brian, Rygaard samt Bach & Pedersen, tilføjer Torben Bach.
I juni i år blev Bach & Pedersen så kontaktet af Ole Thomsen, medindehaver af OT Transport ApS i Fårup, nordvest for Randers, og nu har Bach & Pedersen netop overtaget en tredjedel af den 12 biler store forretning.
- Nu investerer vi i et nyt Navitrans-system med fælles bogføring, disponering og fakturering. Så 2018 bliver lidt et år, som vi skal igennem med indførelse af ny fælles it. Men fra år 2 - 2019 – ser vi frem til store besparelser på IT og vores fælles administration, tilføjer adm. direktør Torben Bach.
OT Transport
Hos OT Transport ser medejerne Ole Thomsen og Henrik Nielsen også frem til det nye styrkede samarbejde, efter at Bach & Pedersen Fragt netop har overtaget 33 procent af den 12 biler store vognmandsforretning i Fårup nordvest for Randers.
OT Transport kører blandt andet for Daka, med flydende og færdig beton samt med bulkgods på tiptrailer.
Artiklen er en del af temaet Vognmænd.