Møghamrende flot slamsuger
Selvom man til daglig skal være nede i møget, kan man jo godt se lidt godt ud. Det er det nyeste medlem af vognparken hos Hennings Kloakrens et tydeligt eksempel på.
Den sjællandske kloakmester med afdelinger i Vanløse og Ølstykke kunne forleden fejre et kvart århundrede i branchen, og derfor skulle den nye bil også have et nøk ekstra i opbygning og finish. Resultatet er en slamsuger, der er en fryd for øjet, hvor den kommer frem til opgaver rundt omkring i københavnsområdet og på Sjælland.
Opbygningen nåede lige præcis at blive klar til fredag 1. september, hvor vognmand Henning Sørensen holdt åbent hus i anledning af firmaets 25 års jubilæum. Og dagen efter kunne bilen så rulle til udstillingen Transport Øst i Greve, hvor den var blikfang på standen hos Mercedes-Benz CPH, som har stået for leveringen af den flotte Actros-model.
»Den skulle have lidt ekstra gas, når nu vi skulle have en ny bil op til vores 25 års jubilæum. Det er mest i udsmykning og finish, at den har fået mere, end den plejer,« fortæller Henning Sørensen selv.
Som eksempel på ekstra finish har KN Sadelmageren piftet kabinen op med lidt lækre detaljer, både inde i kabinen og i døråbningerne – med særlig reference til firmaets jubilæum.
Der er dog også flere rigtig fine detaljer ved selve opbygningen, som J. Hvidtved Larsen har stået for. Slamsugerspecialisten har været inde over mange af firmaets opbygninger igennem tiden.
»Vi skulle finde en ny bil og et nyt anlæg, og vi har igennem tiden haft mange gode relationer til Hvidtved og Mercedes. Så vi satte os ned alle tre og lavede et godt koncept, der passede til det, vi gerne ville have,« forklarer Henning Sørensen.
Valgte en kort bil
En af de første overvejelser var antallet af aksler på bilen, og det endte altså med en 3-akslet model. Det skyldes ønsket om at gøre bilen så fleksibel som muligt, så den kan spænde over et stort antal forskellige opgaver i det daglige.
»Vi skulle have en kort bil, der er god at køre med i det indre København. Det var tanken med, at vi fandt frem til en 3-akslet bil. Vi har i forvejen en slamsugerkærre, og ved at få lavet træk på bilen, så kan vi også løse de større opgaver rundt omkring, ligesom den kan rykke ud til mindre opgaver inde i byen. Det gør den mere fleksibel, og det var vigtigt for os,« siger Henning Sørensen.
Fundamentet på opbygningen er en Mercedes-Benz Actros 2553 på fuld luft, som drejer på to aksler og er udstyret med Mercedes’ 13 liters motor med 530 hk. Den er udstyret med NMV-kraftudtag til at overføre motorens effekt til spulepumpen.
Hennings Kloakrens har 17-18 biler i det hele – primært slamsugere, men der er også en kran-flakbil iblandt. En Scania og en MAN har sneget sig ind i vognparken, som ellers er domineret af Mercedes-Benz.
»Vi har en rød tråd i vores butik: Hvis nogen har et kloakproblem, så løser vi det. Vi laver tv-inspektion, reparation og spuling i én og samme butik. Vi kan også køre vand, klare overpumpninger osv., og så har vi også lidt almindelig vognmandskørsel og noget containerudlejning,« fortæller Henning Sørensen om
forretningen.
Tænkt på sikkerheden
Opbygningen er gjort fint færdig hele vejen med afdækninger og masser af skabsplads på bilens højre side. Kloakmesteren har flere steder også lagt særlig vægt på sikkerheden – både for chaufføren og de bløde trafikanter, som slamsugeren kommer til at møde mange af i dagligdagen i københavns-området.
En tekst-hilsen på bilens højre side minder cyklisterne om at holde visuel kontakt med chaufføren, og som ekstra tilvalg tænder arbejdslygten også i trinbrættet, når blinklyset slås til, og bilen kører under 30 km/t.
»Det er alle vores chaufførers største mareridt at ramme nogen, når man drejer til højre. Så derfor forsøger vi på den måde at gøre det ekstra tydeligt, når bilen svinger,« forklarer Henning Sørensen.
Som chauffør på en slamsuger ender man ofte med at holde steder, hvor man er udsat. Derfor er der lavet en særlig opbygning bagpå, hvor sugekassetten med en 4 tommer sugeslange kan dreje ud, uden at man drejer selve tromlen.
»Det er lidt specielt, og vi har taget det tilvalg, fordi vi har motorvejsskilte bag på bilen. På den måde kommer skiltet til at blive i den rigtige retning hele tiden, for chaufførens skyld,« forklarer Henning Sørensen.
Kraftigt frontspul
Foran på bilen sidder en særlig løsning, som vognmandsfirmaet selv har været med til at udarbejde i samarbejde med J. Hvidtved Larsen. Bilen har nemlig fået monteret et særligt frontspul, som kan spule hele 170 bar og med 330 liter vand i minuttet.
»Det er den første bil, vi har med et officielt, rigtigt frontspul, som er bygget op på den her måde,« siger Henning Sørensen.
Det kraftige frontspul har flere anvendelsesmuligheder – fx hvis der er lagt det grove asfalt på en ny vej, så kan man med frontspulet gøre den ren for rester af byggematerialer, inden det fine slidlag bliver lagt på. Det giver en mere effektiv rengøring af vejen, end en fejemaskine kan klare. Og nu er bilen jo hjemmevant i København, og fx efter nymodens gadefester som Distortion, kan store områder af byen efterfølgende trænge til en grundig rengøring. Tunnel-opgaver er også et oplagt mål for frontspulet, som kan styres af chaufføren inde fra førerhuset ved hjælp af en fjernbetjening.
»Hvis det skal ske over lidt større strækninger, så har vi fået det opbygget, så kærren kan levere vand til forvognen, også under kørsel,« fortæller Henning Sørensen.
Den nye slamsuger er altså mere end almindeligt klædt på til at løse et væld af beskidte opgaver i de kommende år – så Hennings Kloakrens er godt rustet til at leve op til firmaets slogan, som vognmandens svigermor opfandt for et kvart århundrede siden:
”Har kloakken fået en prop, så ring Henning op!”.
Artiklen er en del af temaet Forsidebilen.