Flot topmodel til Løgstør
Hejne Møller Pedersen er Scania-mand, men da han skulle have ny trækker, var han faktisk sikker på, at det skulle være en model fra den gode, gamle generation. Den nye S- og R-serie, som blev præsenteret i sensommeren 2016, var ikke noget for ham.
»Jeg var overbevist om, at jeg skulle have en af de gamle modeller. Da jeg så de første billeder af den nye, var jeg ikke så imponeret. Men efter jeg var til den store præsentation for kunder i Odense, hvor jeg så den nye på tæt hold, var jeg ikke i tvivl. Og så endte det med, at jeg købte sådan én,« fortæller vognmanden selv.
Det var det indvendige, der blev afgørende i sidste ende.
»Jeg synes ikke, der var noget fantastisk ved de nye biler, indtil jeg kom ind i den. Der kunne jeg godt se, at der var sket noget. Jeg havde ikke forestillet mig, at de kunne lave noget, der var så fint som den gamle. Men jeg blev klogere,« siger Hejne Møller.
Han valgte at gå linen helt ud og bestille et eksemplar af Scanias aktuelle kongemodel – nemlig den helt nye S-serie med fladt gulv, og så med 730 heste under hjelmen.
»Det er indretningen generelt med seng, gulv, sæder og opbevaring. Den er designet i en anden stil. Det er gennemført, at man fx kan se alle trinene, når man sidder op og kigger ned – i modsætning til andre biler, hvor det er som at kravle op ad en rebstige,« mener Hejne Møller.
Vognmanden fra Løgstør fik sin nye trækker leveret i juli efter et længere arbejde med opbygning og indretning af hytten. Og for at blive ved det indvendige, så er det Karl Johann Buur i Vrå, der har stået for at indrette kabinen – og det er sket i den helt store stil i ægte Chesterfield-stil holdt i røde og grå farver, der matcher bilens ydre.
Speciel opbygning
Det har taget en rum tid at få opbygget den nye bil, så den passer til vognmandens ønsker. Faktisk tog det også lidt tid at finde en opbygger, der havde mod på opbygningen.
»Jeg er lidt speciel med opbygning. Jeg er ret målrettet med, hvordan jeg gerne vil have det. Der var nogle, der sprang fra og slet ikke ville give pris på det,« fortæller Hejne Møller Pedersen.
Til sidst fandt han dog et par stykker, der var villige til at gøre forsøget – og det endte med, at MH-Auto i Give fik opgaven.
»Han sprang lige ind i det med begge ben og har overholdt alle aftaler, uanset hvor tosset han syntes det var,« siger Hejne Møller om Michael Hansen, der driver opbygningsfirmaet i Give.
Hejne Møllers trækker er flot, glat, enkel og elegant udadtil. Under overfladen gemmer sig et større ombygningsarbejde for at få det hele til at gå op i en højere enhed.
Først og fremmest bemærker man, at der ingen synlige skruer eller bolte er at se. Der er opbevaringsplads i kasser og skuffer rundt om på bilen, som er specialbygget og åbnes uden håndtag. Der er også bygget ny tank, og Istoflex-skærmene er bygget specielt til bilen.
»Så kan det hele passe sammen, og der bliver lidt harmoni i tingene,« siger Hejne Møller.
Der er ikke overladt nogen detaljer til tilfældighederne – således er dørkpladerne også skåret ud, så dråberne passer sammen de steder, hvor flere stykker overlapper hinanden.
Der er kromlister hele vejen igennem, og det rustfrie stål er elektropoleret, så det får en mere blank overflade. Skruerne er selvfølgelig også rustfri, også selvom man ikke ser dem. Bagvæggen på førerhuset er bygget op i glasfiber, så den er glat og passer til den øvrige vogn. Bagenden er rundet og flot udført med sort og sølv kanter. Alle lamper er i øvrigt i præcis samme højde langs bilen. På kofangeren foran er der indbygget originale lamper fra en ekstra solskærm, så top og bund matcher på bilen.
Altid Scania-mand
Af originalt udstyr var Hejne Møller også flittig med kuglepennen, da der skulle sættes krydser på bestillingssedlen. Stort set alt i ekstraudstyr er tilvalgt, og ikke mindst i chauffør-, komfort- og sikkerhedsmæssigt er den selvkørende vognmand dækket godt ind i det daglige. Han er sågar med i den eksklusive klub af kunder, der har fået bilen leveret med Scanias nye og unikke sideairbag, som ellers ikke er blevet revet ned af hylderne siden lanceringen med den nye Scania-generation.
»Jeg har nok altid været Scania-mand, men jeg har ikke en Scania-tatovering i nakken. Det har lige så meget at gøre med, at jeg altid har fået god behandling oppe hos Stiholt. Og så er det jo også rart, at man kender bilen gennem mange år og ved, hvor de forskellige ting sidder.«
43-årige Hejne Møller har kørt lastbil stort set hele sit voksne liv. Han blev selvstædig som 25-årig og kørte de første mange år eksport nordpå. I 2007 blev Hejne Møller ramt af sygdom og var ude af branchen i nogle år. Men han kom ovenpå igen og begyndte derefter at køre for kollegaen Ebbe K. Jensen i Løgstør.
Kører mest lokalt
For nogle år siden blev Hejne Møller igen selvstændig, da han købte Ebbes flotte blå Scania, som var på forsiden af dette blad i maj 2012. Den er nu solgt videre, og det blev igen tid til, at Hejne skulle have opbygget sin helt egen nye trækker. Bilen er døbt SisseLine – opkaldt efter vognmandens to døtre. Den minder om en tidligere bil, han fik bygget i 2004, som han også optrådte i dette blad med.
Stort set al Hejne Møllers kørsel kommer fra hans samarbejde med Ebbe K. Jensen. Det er kørsel for virksomheder i lokalområdet, og det er sjældent, at Hejne kommer på langtur.
»Vi kan se kirketårnet i Løgstør det meste af tiden,«
To-tre måneder om året kører Hejne Møller blomster til Sverige, hvor han så igen får snuset lidt til det gamle liv som eksportchauffør. Kørslen foregår altid med vognmandens egen Ekeri-foldedørstrailer, som både kan bruges med og uden køl.
»Jeg kan stadig savne at køre eksport, og jeg nyder de to-tre måneder om året, hvor jeg kører blomster. Men det er måske også fordi, det er en begrænset periode,« siger Hejne Møller.
Til Holland gik turen også i starten af august, hvor vognmanden og hustruen som regel besøger det flotte træf i Lopik. Tidligere på sommeren var bilen også udstillet på truckshowet i Hornum herhjemme, hvor Hejne Møller både rullede hjem med førstepladsen i sin kategori og publikumsprisen.
Artiklen er en del af temaet Forsidebilen.