23948sdkhjf

Branchen har ikke brug for svinere

DEBATINDLÆG:

Igen bliver æbler og pærer blandet sammen, når man siger, at hver tredje lastbil bremser for dårligt, da det nok i 9 ud af 10 tilfælde er påhængskøretøjet, der er problemet.

Dermed ikke sagt at det er okay, men det ville næsten være naturstridigt, at et påhængskøretøj, der fra ny er typegodkendt med en afbremsning på ca. 55 % og bliver trukket af en bil, der i mange tilfælde ligger 30 % højere, vil kunne klare kravet i en kontrol, da der jo næsten altid vil forsvinde bremsekraft med tiden.

Og når udgangspunktet har været for lavt, kan det jo selvfølgelig give problemer, men hvis man i diverse kontroller ville tage hele køretøjets totale afbremsning, ville det i mange tilfælde langt overstige lovkravet, da det trækkende køretøj sagtens kan præstere dét, påhængskøretøjet mangler.

Da der i næsten 25 år har været lovkrav om ABS, vil faren for udskridning heller ikke eksistere. Så at gøre chauffører og vognmænd til de helt store skurke, tror jeg man med rette kan diskutere - men overskrifter er altid godt sælgende.

Flere forsøg viser, at ca. 90 % af alle nedbremsninger sker med under 20 % af bremsekraften, hvilket faktisk vil sige, at påhængskøretøjet næsten ikke bremser.

Her ved jeg godt, at mange ”Kloge Åger” vil sige, at det er tom snak, fordi der er EBS, som sørger for tilpasning af bremsekraften. Det er bare ikke virkeligheden, hvilket mange af dem, der bruger tingene kan bekræfte. Men det er sjældent dem, der bliver hørt.

Så jeg tror, man måske fra politiets side lige skulle klappe hesten og se om den kontrol, man laver, er helt i overensstemmelse med virkeligheden. Et synspunkt jeg jo nok kan risikere at få ørerne i maskinen for, men jeg synes ikke, at branchen har brug for flere ”svinere”.

Bjarne Nielsen

Keravavej 10

9800 Hjørring

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094