23948sdkhjf

Korte dage giver ikke overskud

DEBATINDLÆG:


Jeg kan godt følge formanden for Godschaufførernes Landsklub.

Før EU-tiden havde vi fra vores lokalforening en priskurant. Hvis vi gik under prisen, ødelagde vi markedet. Det var sjove tider, men det er for længst blevet forbudt. Dengang var der gode penge at tjene i branchen. Det er en hårfin balance imellem udbud og efterspørgsel.

Hvis vi hævede priserne, ville der ikke gå lang tid, før jeg måtte afskedige chaufførerne, fordi kunderne havde fundet andre billigere vognmænd.

Hvis jeg samlede vognmændene, og vi blev enige om, at vi alle satte prisen op, så kom jeg i spjældet for karteldannelse.

Det jeg vil sige er, at den nød er ikke så let at knække.

Problematikken med arbejdstid er også svær at håndtere. Når vi har lovet kunderne at komme en specifik dag, skal den aftale overholdes for ikke at miste kunden. I København kan det være svært at komme frem. Har bilerne kørt meget i kø eller er kørt i stykker, eller en chauffør har barns første sygedag eller selv er syg, endsige sovet for længe, så gives aben videre til de, der er på arbejde.

Det er således virkelig svært at styre arbejdstiden. Mange chauffører ønsker at tjene over 40.000 kr. om måneden, og lastbilen er deres liv.

Andre har børn og vil gerne hjem hurtigst muligt. En god ting er, at vi stort set alle sammen har den samme overenskomst. Dem vi ikke kan lide, er dem, der ikke overholder reglerne.

Jeg ved ikke lige, hvem det er, der ikke giver den rigtige løn. Jeg håber dog på, at det er ganske få. Personligt synes jeg, de fleste chauffører har en fin løn.

Arbejdstid er uden tvivl en afgørende faktor, når der skal ansættes chauffører. Udfordringen er, at i det marked, vi befinder os i, så skal mange lastbiler køre 10-12 timer om dagen for at give overskud.

Mange chauffører ønsker ikke at dele bil med en kollega. Andre udfordringer kan være, at kunderne har lukket mellem kl. 18 og 6, eller at der er lokale restriktioner for larm etc.

Min erfaring er, at uanset hvad man tilbyder i disse tider, (arbejdstid, nye biler, højere løn end overenskomsten, bilen med hjem til fuld timepris osv.) – ja, så er markedet altså støvsuget for chauffører med de rigtige kvalifikationer. 

Vi uddanner lærlinge, men på énmandsbetjente biler, er det altså en dyr fornøjelse. Til gengæld får vi folk, der brænder for det, de laver.

Allerede nu ser vi, at priserne så småt er på vej op. Det er selvfølgelig, fordi der mangler biler og chauffører - udbud og efterspørgsel.

Steen Tofteng
Brandstrupvej 10
2610 Rødovre

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109