Old skool entreprenørbil
Trods sine kun 30 somre på dåbsattesten er det faktisk den fjerde lastbil, som Mads Pedersen netop har investeret i som selvkørende vognmand. Da han for 12 år siden fyldte 18, var der nemlig ingen tid at spilde – han sprang chaufførkarrieren over og startede ud som selvstændig med det samme, og det er tilsyne-
ladende gået meget godt.
I hvert fald hvis man skal dømme ud fra hans nye vogn, som blev leveret i midten af juni. Der er tale om en entreprenørbil, der vækker opsigt – og allerede har gjort det i de få uger, den har været færdigopbygget og på vejen.
»Jeg er da i hvert fald selv godt tilfreds,« siger Mads Pedersen.
Tilladt med 32 ton
Fundamentet er en Volvo FH 540 8x2 med trippelbogie, flot malet og lakeret, og opbygningen er også fra øverste hylde – ikke mindst indvendigt, men det vender vi tilbage til.
»Udgangspunktet var, at jeg skulle have en entreprenørbil på fire aksler. Og denne gang skulle det være med tre styrende aksler. Nu er det jo blevet tilladt at køre med 32 ton på fire aksler med tre styrende, og det var det ikke før,« fortæller Mads Pedersen.
»Med det kørsel, jeg har, er det rigtig fint, for der er ikke meget plads mange af de steder, vi kommer. Det er også derfor, jeg har fået den bygget så kort som muligt, så det bliver nemmere at vende og komme rundt.«
Det er Jysk Lad, der har haft fornøjelsen af at bygge bilen op. Bl.a. er bilen blevet udstyret med en udskydelig bagkofanger – netop for at kompensere for den korte opbygning.
»Der er jo nogle gange, at kasserne bliver for lange, når den er bygget så kort. Med den bagkofanger kan jeg have noget med, der er lidt længere. Man skal jo selvfølgelig gerne kunne køre med det hele,« konstaterer Mads Pedersen.
Fine detaljer
Forvognen er pænt og enkelt bygget op hele vejen rundt, godt lukket af og udstyret med en del praktiske skabe og kasser til opbevaring. Der er også flere fine detaljer, når man går bilen efter – bl.a. er trinene fikst gemt ind bag støttebenene, og der er også bygget ekstra trin bag på førerhuset, så chaufføren kan komme det sidste stykke op og få det fulde overblik og kigge ned i kassen.
Bilen er udstyret med blandt andet Bi Xenon nær- og fjernlys, hjørnebelysning og automatisk skift mellem kørelys og nærlys, elektronisk lastindikator og ekstra isolering af førerhuset. Bag rattet kan vognmanden også følge med i kameraerne, som både er placeret i bilens bagende, indbygget i sidespejlet og på fronten under solskærmen.
Mads Pedersen har tilvalgt en række af de moderne, teknologiske finesser, som Volvo tilbyder – blandt andet I-Park Cool parkeringskøler, VDS og DC-gearkasse. Det sidstnævnte er den meget roste Dual Clutch (dobbeltkobling) I-Shift-gearkasse, som gør gearskiftet hurtigere og mere behageligt for chaufføren. VDS er Volvos dynamiske styring, som fungerer via en lille elmotor og gør ratstyringen til en leg.
»Det er virkelig lækkert at køre med,« lyder dommen fra Mads Pedersen efter at have haft sin nye bil ude og trille i tre ugers tid siden leveringen.
Bestilte med kollega
Det er Volvo Truck Center i Hillerød, der har stået for salget. Mads Pedersen bestilte i sin tid sin nye bil sammen med kollegaen Søren Nielsen, og de har fået opbygget to biler, der i stil minder meget om hinanden. Leveringerne blev for nylig også markeret med et åbent førerhus-arrangement i Lynge i det nordsjællandske.
Til at klare de daglige opgaver har Mads Pedersen valgt en Palfinger PK 27001-EH High Performance-kran, og kroghejset er et Multilift XR21SL.
Lakeringen i de flotte blå og hvide farver har Nørre Snede Autolak stået for. Det er første gang, at vognmanden får malet en bil helt i sine egne farver på den måde. Tidligere har han kørt både Scania og Mercedes, mens hans seneste bil også var en Volvo. Den var malet i City Containers farver, og det hænger sammen med vognmandens egen vej ind i faget.
»Jeg startede jo i branchen som pladsdreng hos City Container tilbage i Michael Henriksens tid. Da jeg blev 18, fik jeg kørekort og en bil og begyndte at køre for dem,« fortæller Mads Pedersen.
Han kører stadig for City Container, men har i dag flere blandede kunder og opgaver. Passionen for flotte lastbiler har han dog bevaret, og det ser man ikke mindst, når man
åbner døren til førerhuset.
Unik kabine
Indvendigt har den nemlig fået hele armen – men holdt stramt i de blå og hvide farver. Det er FL Buur, der har været på spil og betrukket hytten i stor stil – selv gardinerne er i flot, hvidt læder. Frontpanelet er helt glat, og kabinen skiller sig i det hele taget ud fra mængden – ikke mindst når øjet falder i midten af dér, hvor køjen normalt er. Her troner i stedet et Volvo-rat, der udstyret med et glasbord udgør en både praktisk og stilet opholdsplads til at tilbringe pauserne og ledige stunder. For at gøre det muligt er køleskabet bl.a. flyttet, så det er under
køjen bag passagersædet.
»Jeg har set det nogle andre steder, hvor man har lavet noget lignende. Jeg kan godt lide den hollandske stil, hvor de jo også forstår at gå op i sagerne,« siger Mads Pedersen.
Vognmanden er også medlem af ”Old Skool Club” - en hollandsk forening, der går op i fede lastbiler og nostalgi.
Hvis man vil se bilen spændt helt op til lir, deltager den bl.a. på Nordic Trophy i Sverige i slutningen af august. Her har vognmanden før fået en pæn placering, og han satser på igen at gøre det godt.
Og der er noget at have forhåbningerne i - så sent som i juni havde Mads Pedersen således den nye bil med Göteborg Truck Meet, hvor den kørte hjem med en flot førsteplads i kategorien for kran-/krogbiler.
Artiklen er en del af temaet Forsidebilen.