23948sdkhjf

Nyt design, lavere forbrug

Fransk projekt testkøres næste år.

Renault Trucks, del af Volvo Group Trucks, fortsætter forskningen i forbedret energieffektivitet lastbiler. Gennem innovativt design fokuserer Renaults Falcon-projekt således på reduceret brændstofforbrug og dermed CO2-udslip.

I lighed med Renaults testbiler Optifuel Lab 1 og Optifuel Lab 2, og senest Urban Lab 2-projektet med distributionskøretøjer, har Renault Trucks nu udviklet et design, der sigter på at bruge 13 procent mindre brændstof, end en standard Renault Trucks T trækkere gør.

Flere partnere

Det nye Falcon-projekt (Flexible & Aerodynamic Truck for Low CONsumption) ledes af Renault Trucks sammen med partnere som Faurecia, Michelin, Total, Fruehauf, Wezzoo, Benomad, Styl’Monde, Polyrim, Enogia, IFPEN, École centrale de Lyon (LMFA) og IFSTTAR (LTE; LESCOT).

Målsætningen er bl.a., at de nye biler ekstra pris tjener sig selv ind for kunden på to år under normale driftsforhold, lige som der satses på at starte produktionen på mellemlang sigt.

Udviklingen fokuserer på at optimere aerodynamikken, blandt andet ved at benytte dæk med lav rullemodstand og energibesparende køre- og brændstofstyringsfunktioner sammen med et forbedret drivaggregat.

Genvinder varme

Det inkluderer en ny version af Rankine-varmegenvindingssystemet samt et forbedret smøresystem. Med undtagelse af Rankine-systemet er teknologien klar til at blive integreret i en demo-lastbil og testet under virkelige forhold ved udgangen af 2018, melder Renault.

Med Falcon-projektet, der afsluttes i 2020, får Renault Trucks et nyt laboratorium på hjul, der tester og vurderer teknologier til nedsat brændstofforbruget på trækkere. Samtidigt forberedes teknikken til skrappere fremtidige EU-krav vedrørende bilers CO2-udslip, når det gælder godskørsel.

Om Renault Trucks

Del af Volvo-koncernen, en af verdens førende producenter af lastbiler, busser, entreprenørmaskiner samt marine- og industrimotorer. Koncernen tilbyder også komplette løsninger til finansiering og service.

Volvo-koncernen beskæftiger omkring 95.000 mennesker, har produktionsfaciliteter i 18 lande og sælger sine produkter på mere end 190 markeder. I 2016 udgjorde Volvo-koncernens nettoomsætning ca. 302 mia. Kr.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.188