23948sdkhjf

En usmagelig klage

DEBATINDLÆG:

I JydskeVestkysten er H.P. Therkelsen igen ude med beklagelser om, hvor uretfærdigt transporterhvervet bliver pålagt regler (som jo altid har været der), der er med til vanskeliggøre livet for danske transportfirmaer. Ja, der står sgu danske transportfirmaer.

Jeg tror da ikke, at danske firmaer, der kører med gule plader og betaler løn efter dansk overenskomst, har problemer med køre- og hviletidsreglerne - og da slet ikke med cabotage-reglerne, da danske biler med gule plader kun i meget lille omfang kører cabotage-kørsel ude i EU. 

Der er afholdt et netværksmøde med toppolitikerne Kristian Pihl Lorentzen, Søren Gade og Hans Chr. Schmidt i Sønderjylland om køre- og hviletider og cabotage-kørsel hos H.P. Therkelsen i Padborg. 

H.P. Therkelsen mener, at logistikken med at transportere chauffører rundt, når de ikke har mere køre/rådighedstid, næsten er mere besværlig end godslogistikken. At det i ny og næ kan være nødvendigt at hente en chauffør, er jeg klar over.

Men hvad er egentlig problemet? Arbejder chaufførerne ikke nok?

En chauffør har 90 køretimer til rådighed over en periode på 14 dage, så hvis man overholder de lovpligtige hvil, inkl. et reduceret hvil på 24 timer, kan man nå rigtig langt ud i Europa.

Med 90 køretimer skulle man jo nok kunne disponere, så chaufførerne kan komme tilbage til vognmandens adresse inden for 14 dage.

Problemerne er nok nærmere, at de "danske" firmaer, der gør brug af udenlandske chauffører jo ikke tager hensyn til chaufførernes bopæl, da disse ofte er fra Østeuropa, og der kører bilerne ikke.

Mon ikke der er en snigende bekymring for, at der (heldigvis) er udsigt til, at chaufførerne ikke fortsat kan afholde det lovpligtige hvil på 45 timer i bilerne?

Det betyder, at de ansatte bliver nødt til at være bosiddende, der hvor bilerne kører, og så må chaufførerne nødvendigvis have mere i løn, da der så skal betales for bolig, mad og ikke mindst betales skat. 

Der klages også over besværlighederne med cabotage-kørslen. Men hvis man forholder sig til den egentlige forudsætning for at kunne køre cabotage-kørsel, som stadig er at undgå tomkørsel, og kun kørte cabotage-kørsel af den grund, ville cabotage-reglen være meget nem at overholde. Men denne "betingelse" er der slet ikke nogen, der tager alvorligt. 

Det er unægtelig svært at blæse og have mel i munden, og det er præcis det, man forsøger, når man driver firma i Danmark via en postkasse i et andet EU-land, kun for at legalisere billig udenlandsk arbejdskraft.

Netværksmøder er helt sikkert et godt initiativ af vore politikere. Derfor vil jeg foreslå, at det følges op hos nogle danske firmaer.

For at nævne nogle tilfældige firmaer kunne man jo besøge K. Hansen, Esbjerg Gods, Universal Transport og mange andre transportfirmaer, der betaler løn i henhold til dansk overenskomst og overholder køre- hviletidsreglerne, således at chaufførerne er hjemme, når der skal afholdes 45-timers hvil.

Det kunne så være, politikerne fik en anden forklaring på, hvad de virkelige problemer er, som disse tilfældigt nævnte danske firmaer kæmper med. 

Leif Therkelsen 
Bække 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109