23948sdkhjf

Regningen løber op for miljø-svindlere

Det hører til sjældenhederne, at der i transportbranchen er fuldstændig enighed om noget på tværs af politiske partier og interesseorganisationer. Ikke desto mindre så det for en gangs skyld sådan ud, da historier om omfattende manipulation med lastbilers AdBlue-anlæg i foråret ramte de danske medier.

Enigheden bestod i, at den nuværende bødestørrelse for den yderst miljøskadelige svindel er alt for lille.

1000 kroner afskrækker ingen og står i øvrigt slet ikke mål med den økonomiske gevinst ved at droppe såvel AdBlue-væske som vedligeholdelse af bilens anlæg, lød det fra blandt andre Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen.

Den samlede regning for at blive taget for AdBlue-manipulation ender dog ofte med at blive en del større, forklarer politiassistent Martin Kristensen fra Tungvognscenter Syd.

Selvom chaufføren hoster op med de 1000 kroner på stedet, må lastbilen nemlig ikke køre nogen steder, før den igen er bragt i lovlig stand.

»De får kørselsforbud, indtil køretøjet er funktionsdueligt igen, og så bliver de eskorteret på værksted. Anlægget skal fungere fejlfrit, før de må køre igen,« siger Martin Kristensen.

Kan blive dyrt

Han forklarer, at det ulovlige manipulationsudstyr ofte først bliver afmonteret, når lastbilen er kommet på værksted, fordi mange lastbiler går i nødprogram, når systemet ikke virker.

»Vi skal ikke risikere at have nogen kørende ude på motorvejen med 50 km/t.«

Prisen for at få lavet AdBlue-systemet afhænger af, hvilken stand, det er i.

»Er det først gået i stykker, koster det hurtigt mellem 10.000-20.000 kroner. Det kan svinge meget i pris, afhængigt af om der eksempelvis skal skiftes en NOx-censor eller et pumpemodul Vi har også haft nogle, der kostede 50.000 kroner at få lavet,« siger Martin Kristensen.

Svindler for at spare på AdBlue

Da tungvognspolitiet omkring påske intensiverede jagten på miljøsvindlerne ved hjælp af nyt elektronisk udstyr, der kunne afsløre manipulation, tegnede der sig hurtigt et billede af, at det var blandt de ældre biler, de skulle lede.   

Politiets teori var derfor, at motivationen for at fuske med AdBlue var at slippe for dyre værkstedsregninger for vedligeholdelse af anlægget. Nogle vognmænd vælger med andre ord at investere et par hundrede kroner i en lille manipulationsenhed i stedet for at køre på værksted, når anlægget trænger til et serviceeftersyn.

De seneste ugers kontrol har dog vist, at der også findes en del svindlere, der bare ikke gider besværet og omkostningerne ved AdBlue.

»Vi har efterhånden taget nogle stykker, hvor anlægget slet ikke er i stykker. De har udelukkende gjort det for at spare på AdBlue-væsken. I sådanne tilfælde skal manipulationsenheden bare afmonteres, og så kan lastbilen køre lovligt igen.«

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078