23948sdkhjf

Udbygning af motorvej er begyndt

Det indledende arbejde med udbygningen af motorvejen mellem Skanderborg Syd og Aarhus Syd gik i gang tirsdag 13. juni.

Nødsporene på strækningen skal forstærkes, og arbejdet, der begynder nu, er dermed forberedelse til selve udbygningsprojektet, som først for alvor starter i 2018.

Når de nye spor bygges i 2018, skal trafikken lægges om, så den kører i nødsporene. Og det kan de ikke holde til, forklarer projektleder Robin Højen Madsen fra Vejdirektoratet: 

»Nødsporene på strækningen er ikke bygget til tung trafik. Asfalttykkelsen svarer stort set til en cykelsti, og den vil simpelthen blive kørt i stykker, hvis der kører biler og lastbiler derude i en periode. Derfor skal de forstærkes nu,« siger han.

Det mest omfattende arbejde bliver udført som aften- og natarbejde for at begrænse konsekvenserne for trafikken. Her vil højre spor på motorvejen blive spærret, og hastigheden på motorvejen reduceres til 80 km/t.

 Arbejdsperioden er hver aften og nat fra klokken 19 til klokken 06. Det bliver ikke nødvendigt at spærre hverken til- eller frakørsler under arbejdet, og der arbejdes ikke i weekender.

I næste uge begynder arbejdet i den anden side af motorvejen. Her begynder arbejdet ved Rasteplads Fulgsang V og bevæger sig sydover.  Hele strækningen syd for Skanderborg og frem til Fuglsang-rastepladserne bliver færdig til 1. august. Resten af motorvejen får derefter forstærket nødsporene.

Robin Højen Madsen forventer, at arbejdet vil medføre kødannelser:

»Vi har forsøgt at planlægge arbejdet, så det generer trafikken mindst muligt. Det er derfor en stor del af det ligger aften- og nat. Men det er en meget trafikeret motorvej, så vi kan ikke undgå kø, desværre,« siger han.

Vejdirektoratet forventer, at arbejdet med at forstærke nødsporene vil være afsluttet i slutningen af august. 

Arbejdet med selve udbygningen af strækningen mellem Skanderborg Syd og Aarhus Syd forventer Vejdirektoratet begynder i efteråret og varer frem til udgangen af 2019. Strækningen er omkring 15 kilometer lang.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063