23948sdkhjf

Sådan var det at være Scania-chef

Efter fem i år i Danmark som adm. direktør for Scania Danmark rejser Janko van der Baan nu tilbage til Holland, hvor han skal være adm. direktør for Scania Benelux.

Scania Danmark har i den forbindelse stillet Janko van der Baan nogle spørgsmål om hans oplevelse med den danske vognmandsbranche og danskere generelt.

Vi bringer her et uddrag af Scanias interview:

Hvorfor blev du her i fem år?

»Jeg blev bedt om at komme til Danmark. I min tid i Holland lærte jeg meget om detailhandel, og den erfaring havde de brug for her. Min første kontrakt var en standard-kontrakt på tre år, men jeg bad selv om at få den forlænget, og det er der to grunde til. Først og fremmest var jeg ikke nået til at punkt, hvor jeg var tilfreds og syntes, jeg kunne give faklen videre til min efterfølger. Men også privat passede det dårligt. Vores søn, som i dag er 18 år, skulle gøre sin studentereksamen på den internationale linje færdig. Han er netop blevet student her til sommer. Så med udgangen af juni er jeg nået til et punkt, hvor jeg både professionelt og personligt synes, jeg kan rejse.«

Fik du en specifik opgave, eller havde du frie hænder?

»Begge dele faktisk. Fra dag ét har jeg vidst, hvad min plan var. Vi startede med røde tal og har forandret det til sorte tal nu. Med min erfaring er det ikke så svært at få øje på, hvor der skal sættes ind. Vi er gået fra at være en importør til at være en organisation af forhandlere. Det har været en udfordring at få nogle medarbejdere til at forstå, at det er kunderne, der betaler deres løn - ikke Scania.«

Hvad er det største resultat, du har opnået i din tid hos Scania Danmark?

»Jeg bryder mig ikke om at tale om det som mine personlige resultater. Det giver ingen mening. Men da jeg startede var der for meget ’dem og os’ med Scania Danmark og Scania Biler. Men det er alt sammen Scania. Det har det hele tiden været. Vi er ét selskab, og det fungerer nu rigtig godt. - For mig handler det om, at hvad der er godt for kunden, det er godt for Scania. Og hvad der er godt for Scania, det er godt for mig. - Danmark er grundliggende en forhandlerorganisation, hvor importøren er support-organisation for forhandlernettet. Da jeg kom til Danmark, var de to led meget langt fra hinanden. I dag er de meget tæt på hinanden. Jeg er stolt over, hvad Scania organisationen har opnået de sidste par år. Udviklingen af vores servicekontrakter, specielt skræddersyet vedligeholdelse. 2016 var et fantastisk år for bus salget - største kontrakt nogensinde og sidst men ikke mindst vandt Scania Danmark A/S lastvognsudbuddet og dermed en rammeaftale med forsvaret. Resultater som disse er kun muligt at opnå med dedikerede medarbejdere.«

Hvad har været den sværeste enkeltopgave for dig?

»Somme tider må man lukke af for sine følelser. 2014 var et svært år, hvor vi måtte opsige samtlige forhandlere. Kunden skal få den samme service på alle Scania-værksteder; uanset om det er privat- eller Scania-ejet. Så vi opsagde dem med et krav om, at de skulle kunne levere samme service med de samme værktøjer og samme computersystemer. Det var nok ikke alle, der forstod det den gang. Men i dag tror jeg, alle forstår, hvorfor jeg gjorde det.«

Hvad skal du nu?

»Efter otte år ude har vi besluttet at vende hjem til Holland for at være sammen med venner og familie igen. Jeg har været i Scania i 29 år, og jeg har ingen intentioner om at forlade det. Jeg skal udfordres. Ellers keder jeg mig. Det i sig selv kan være den største udfordring. Min næste opgave bliver som adm. direktør for Holland, Belgien og Luxemborg. - Vores børn har fået internationale uddannelser. Vores søn på 18 år, som er den yngste af vores tre børn og den eneste hjemmeboende, tænker på engelsk og oversætter til hollandsk, fordi han er vokset op med engelsksproget skolegang. Jeg mener ikke, det ene er bedre end det andet. Det er ligesom med de forskellige kulturer. Der er ikke noget, der er forkert. Det er bare forskelligt, og vi gør meget ud af at lære dem at respektere andre kulturer. Men han er en international fyr, og det er han jo i kraft af mit job. Det er en god bagage at have med sig i livet. ’Behold det gode og gør resten bedre.’«

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.25