23948sdkhjf

Voldsomt: 9 af 23 østbiler manipuleret

Østeuropæiske vognmænd og chauffører idømt store bødestraffe ved grænsen.

Den 30. og 31. maj kontrollerede Tungvognscenter Syd lastbiler ved den dansk-tyske grænse i Padborg. Fokus for kontrollen var lastbiler, der kunne mistænkes for at være manipuleret med lastbilens AdBlue-anlæg, der filtrerer forurenende NOx-gasser fra bilernes udstødning.

I alt blev 23 lastbiler kontrolleret, og af disse var der manipuleret med hele ni - knap halvdelen - af lastbilernes lovpligtige AdBlue-anlæg.

Samtlige biler hører hjemme i Østeuropa, i Litauen, Rumænien, Bulgarien, Polen og Makedonien.

Også andre lovbrud

- En makedonsk chauffør havde ikke den lovpligtige førerattest. Det er en overtrædelse, der takseres til 35.000 kr. En anden lastbil havde monteret et analogt kontrolapparat, selvom lastbilen skulle være monteret med et digitalt kontrolapparat til køre- hviletider. Det udløser en bøde på 6000 kr. Yderligere fandtes der overtrædelser af køre- hviletidsreglerne hos en af de chauffører, der blev taget for AdBlue-manipulation, uddyber Stig Simonsen, politikommissær og leder af Tungvognscenter Syd.

Bøder betalt på stedet

Da der er tale om udlændinge, skal der betales en sikkerhedsstillelse på bødebeløbet, inden de kontrollerede blev frigivet. I de fleste af de ni sager ønskede vognmændene ikke sagen indbragt for retten, og de betalte derfor bøden på stedet.

Når der er tale om manipulation af AdBlue-anlægget, skal køretøjet, inden det kan fortsætte sin kørsel, først på værksted og have udført reparation af det defekte anlæg.

Tungvognscenter Syd har endnu ikke fundet AdBlue-manipulerede lastbiler med danske nummerplader.

Læs mere om: jura
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.115