23948sdkhjf

Det siger branchen om vejpakken

EU-Kommissionen nedkom onsdag med sit udspil til en vejpakke for transportbranchen, der skal justere en lang række regler på transportområdet – bl.a. inden for cabotage og køre-/hviletid.

Herhjemme har branchens organisationer taget overvejende positivt imod oplægget. Fra DTL siger adm. direktør Erik Østergaard bl.a.:

»Som udgangspunkt rummer forslagene helt klart intentionen om mere klare og robuste regler for området,” siger DTL-direktør Erik Østergaard i en kommentar til det samlede udspil. Men som vi kender det allerede i dag, så bliver hele spørgsmålet om myndighedskontrol og håndhævelse af reglerne helt, helt afgørende for, hvilken konkret betydning et nyt sæt regler vil få. For at sige det helt kort: Hvis ikke man er parate til at sætte magt bag lovgivningen, så kan mange af problemerne med postkasseselskaber, fusk med køre- hviletidsbestemmelserne, underbetaling af øst-chauffører osv. osv. fortsætte. Så der ligger en selvstændig opgave, i kølvandet på Vejtransportpakkens konkrete forslag, for at sikre at de ikke bare vedtages, men også kommer til at virke efter intentionen,« siger Erik Østergaard.

DTL ser også nogle steder i forslaget, hvor teksten trænger til at blive strammet op. Fx omkring det ordinære ugehvil, som nu bliver helt forbudt i lastbilen – men skal i stedet ske ved en ”passende” mulighed for overnatning.

Hos ITD forholder man sig ikke så meget til indholdet i de nye regler, men håber på god forhandlingsvilje fra medlemslande og de europæiske politikere.

»Vi har brug for, at der på tværs af EU-landene skabes gode fælles rammevilkår for transporterhvervet, som ikke begrænser transportvirksomhederne, men som i stedet øger grundlaget for vækst i branchen og stiller os stærkt i den internationale konkurrence. Det kræver klare, entydige regler i EU for alle virksomheder, så virksomhederne ved hvilke regler, de skal rette sig efter. Det kræver, at reglerne bliver fortolket ens i EU-landene. Endelig kræver det, at reglerne kan håndhæves, og – ikke mindst – at håndhævelsen sker effektivt,« siger Carina Christensen, adm. direktør i ITD.

Danske Speditører kalder vejpakke-udspillet for et afbalanceret forslag – bl.a. med oplægget til nye cabotageregler, der giver frit spil i fem dage frem for tre ture på syv dage.

»Udspillet fra EU lægger op til, at der kommer klare regler, der vil give de danske speditions- og logistikvirksomheder gode muligheder for at planlægge og afvikle transporterne effektivt, sikkert og optimalt, samtidig med at der også skabes ordnede forhold for medarbejderne,« siger Martin Aabak, adm. direktør i Danske Speditører.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063