23948sdkhjf

Et år præget af terror og dumping

DTL’s direktør, Erik Østergaard, aflagde lørdag sin beretning på organisationens generalforsamling i Århus – og gjorde status på et år, hvor negative overskrifter som terror og social dumping har sat et stort præg.

Sidste sommer blev en lastbil brugt som terrorvåben i Nice, og det samme gentog sig ved juletid i Berlin – og for nylig gik det ud over en indkøbsgade i det centrale Stockholm.

»Det er vigtigt for mig at sige, at det er terror, der er et samfundsproblem – ikke lastbilerne. Det er religiøst vanvid og had mod Vesten, der er et samfundsproblem – ikke lastbilerne. Det er syge og afstumpede mennesker, der er et samfundsproblem – ikke lastbilerne,« fastslog Erik Østergaard.

»Men lastbilerne er desværre blevet ét af de mange redskaber, som terrorister kan vælge at bruge, til deres syge gerninger. Og vi har så fået en forpligtelse til, at gøre det så svært for dem som muligt. Vi har – alle sammen – en forpligtelse til at udvise ekstra opmærksomhed, ekstra agtpågivenhed – og tage de forholdsregler vi kan,« sagde Erik Østergaard.

Ansvar for chaufførerne

Han opfordrede vognmændene til at tænke sikkerheden igennem, tale med chaufførerne og få opmærksomhed på rutiner, som måske kan justeres.

»Vi må ikke glemme, at vi også har et ansvar for vores chaufførers sikkerhed – og dermed ikke må bringe dem i en situation, hvor de – som vi så det i Berlin – bliver det første af en række ofre. Det er os et påtvunget problem – påtvunget af galninge – men vi må gøre vores,« sagde DTL-direktøren.

Erik Østergaard kom bl.a. også omkring de nylige afsløringer af AdBlue-fusk på danske veje, PostNord-skandalen og syltningen af skrappere krav til varebilsbranchen.

Drukmåse på vejene

Beretningen sendte også en særlig hilsen til striben af stangstive østeuropæiske lastbilchauffører, som jævnligt slår sig løs på de danske veje..

»For et par uger siden blev en type stoppet med en promille på 4,4. Og forleden dag blev en beruset russisk chauffør bragt til standsning, efter at han havde kørt 140 km i timen. Det går bare ikke. Vi må kræve af politikere og myndigheder får registreret og sætter hårdt ind over for det svineri. Det skader vores branche. Det ødelægger vores generelle renommé. Og det er bare ikke repræsentativt for vores del af erhvervet – og vi vil ikke have det siddende på os! Så politikere og myndigheder må have modet til at gøre op med den forretningskultur, der benytter de chauffører, der igen og igen skaber utryghed på de danske veje,« lød det fra Erik Østergaard.

»Vi har gjort meget, og i alle erhverv er der gjort op med alkoholkulturen. Vi vil ikke have den installeret af østchauffører, som oven i købet undergraver den frie konkurrence.«

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109