23948sdkhjf

Formand: Vi har knækket kurven

DTL’s formand, Martin Danielsen, gjorde lørdag status over det forgangne år på brancheorganisations generalforsamling i Århus. Og det var en tilfreds formand, som bl.a. hæftede sig ved, at det efter mange års kvaler på medlemsfronten nu ser ud til at gå den rigtige vej.

»Vi har også i det forgangne år knækket kurven yderligere i forhold til nye medlemmer,« sagde Martin Danielsen.

»Vi får nye medlemmer hele tiden, både nye vognmænd og folk vi kender fra branchen. Og færre falder fra, trods nogle økonomisk hårde år, trods vores udfordringer med unfair konkurrence – og trods det faktum, at en del af vognmandsbranchen er lidt op i årene. Vi har løbende trimmet og tilpasset organisationens økonomi, sat tæring efter næring og fået mere ud af mindre,« lød det fra DTL-formanden.

Sætter dagsordenen

Ifølge formanden skyldes udviklingen ikke mindst, at DTL har været toneangivende i kampen for at sætte urimelig konkurrence på dagsordenen.

»Kampen mod unfair konkurrence og social dumping fylder nu så massivt, at selv de politikere, der rent faktisk ikke mener, det er et problem – de tør dårligt sige det højt længere,« sagde Martin Danielsen.

»Bare for at understrege, at det ikke bare er tomme ord i en festlig anledning: Hvem talte om unfair konkurrence og social dumping i vejgodstransporten for 5-6-7 år siden? DTL! I dag finder du ikke en folketingspolitiker, som ikke ved hvad ulovlig cabotage er, og som ikke er bekendt med østchaufførers vilkår på rastepladserne. Al den opmærksomhed - det er ikke kommet af sig selv.«

Tænk kreativt i rekrutteringen

Udfordringer er dog stadig store for danske vognmænd, og DTL-formanden nævnte bl.a. chaufførmangel i dele af branchen. Det skyldes bl.a. mindre årgange, faldende ledighed, og at flere ældre chauffører er på vej på pension. Men DTL’s formand sendte også en skarp opfordring til medlemmerne om selv at komme ind i kampen og droppe stive og urealistiske forventninger til helt nye medarbejdere.

»Herfra skal lyde en opfordring til selv at gøre en målrettet indsats: Ud på uddannelsesinstitutionerne. Lav opslag på facebook. Drop forestillingen om, at I kan hyre en på 21 år med 17 års erfaring… Vi må tænke kreativt, betale hvad det koster, være indstillet på at bruge noget tid. Der er ingen vej uden om,« lød det fra Martin Danielsen.

Leaser frem for at købe

Formanden kom også omkring de problemer med at finde finansiering til nye og nødvendige investeringer, som er en hæmsko for mange vognmænd. Det viser bl.a. også DTL’s nye konjunkturundersøgelse, som blev fremlagt på generalforsamlingen, og som år har fokus på finansiering, forsikring og pension. Undersøgelsen bygger på besvarelser fra 510 vognmandsvirksomheder.

»Skal man her konkludere helt overordnet, så bliver materiellet i dag i langt højere grad leaset end købt. Det vidner om, at det kan være vanskeligt at rejse kapital til større indkøb. Og det vidner om, at vognmændene i dag i langt højere grad ønsker at være fleksible i forhold til ændringer på markedet, så man ikke brænder inde med materiel, hvis omsætningen falder,« fortalte Martin Danielsen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063