23948sdkhjf

Danmark lemper kombi-reglerne

Den danske regering har valgt at bøje sig for pres for EU og lempe den danske fortolkning af kombi-direktivet. Det betyder, at reglerne om kombikørsel nu også omfatter varer, der er produceret uden for EU, oplyser ITD.

Efter EU-Kommissionens opfattelse omfatter reglerne om kombineret transport alle transporter mellem medlemsstaterne uagtet godsets oprindelse eller destination. Danmark har, siden direktivet blev implementeret i dansk lovgivning i 1993, fortolket EU-reglerne sådan, at de fragtede varer skal have oprindelse eller destination i et EU-land, før varerne kan køres som en kombineret transport.

På baggrund af åbningsskrivelsen fra EU har den danske regering accepteret Kommissionens synspunkter, og Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen vil derfor udarbejde en ny bekendtgørelse om kombineret transport.

150 km radius

Kombineret transport indebærer kort fortalt, at varer, der ankommer til Danmark med skib eller tog, kan transporteres videre med lastbil – uanset nationalitet – i en radius af op til 150 km uden at være omfattet af cabotage-bestemmelserne.

Ifølge den hidtidige danske fortolkning gælder dette dog kun for varer, der stammer fra EU-lande. Varer fra fx Kina har altså ikke været omfattet af reglerne om kombi-transporter – heller ikke selvom de undervejs er omlæsset i fx Rotterdam og fragtet videre til Danmark. Men det bliver der nu lavet om på.

Først nej - så OK da...

Sagen tog sin begyndelse i sommeren 2015, hvor EU altså opdagede, at de danske regler – efter 22 års anvendelse – ifølge Kommissionens opfattelse var for stramme.

Dengang afviste regeringen dog at makke ret. Den daværende transportminister Hans Christian Schmidt (V) henviste bl.a. til en dom fra EU-Domstolen fra 1995, der slår fast, at direktivet ”ikke finder anvendelse på kombineret transport af varer mellem tredjelande og medlemsstaterne”.

»Danmark vil i overensstemmelse med dommen fastholde sin fortolkning i svaret til Kommissionen,« lød det dengang stålfast fra Hans Christian Schmidt i en orientering til Transportudvalget om sagen.

Men efter en åbningsskrivelse fra EU til Danmark i februar 2017 har den siddende transportminister Ole Birk Olesen (LA) altså i stedet valgt at føje EU – og åbne døren for kombikørsel med varer produceret uden for EU.

Der er i øjeblikket ingen dato for, hvornår ændringerne træder i kraft. Der skal desuden fortsat ske anmeldelse af kombi-transporter til RUT-registret.

Læs mere om: jura
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078