23948sdkhjf

- De er ligeglade med ulovligheder

DEBATINDLÆG:

Kommunikationschef fra danske speditører Henrik Beck mener, at vi glemmer 3 ting angående det lovpligtige ugehvil på 45 timer?

Jeg ved da ikke lige, hvem der ”glemmer" hvad?

Henrik Beck udtaler: »vi er imod særordninger.«

Ja, det er vi også. Derfor mener vi også, at Danmark og andre lande ikke er ude i noget med særordninger, eftersom man aldrig har måttet opholde sig i bilerne under det lovpligtige hvil på 45 timer.

Man forholder sig jo bare til de EU-forordninger, som faktisk gælder for samtlige medlemslande. 

Henrik Beck mener, at der vil være nogle betydelige problemer med forsikringsforhold, hvis chaufførerne skal ud af bilerne og rejser hjem til deres familier?

Hvis Henrik Beck ikke skulle vide det, så har man fri - helt fri - ved ugehvilet på 45 timer, og det betyder, at man ikke har pligt til at holde øje med bil eller gods.

Det er og bliver vognmandens problem at sikre det. Det kunne man gøre ved, at der køres til og fra vognmandens hjemland. Længere er den sådan set ikke. Chaufførerne kan rejse hjem med god samvittighed.  


Henrik Beck mener åbenbart ikke, at chaufførerne har gavn eller glæde ved at komme hjem til hjemlandet og familien.

At tale om, hvor chaufføren bedst kan hvile, fordi der er noget rejsetid, er da noget vås.

Rejsetiden er arbejdstid, og man skal jo stadig være hjemme i 45 timer. Det er i min optik en meget usympatisk holdning til chaufførerne, Henrik Beck her kommer med.

Selvfølgelig har chauffører gavn af at komme ud af bilerne og hjem til familien.

(Det har trafiksikkerheden i øvrigt også) 

Men nu handler Henrik Becks klagesang nok heller ikke om ugehvil eller chaufførvelfærd, men om at eventuelle stramninger på chaufførområdet, (der forhåbentlig fører til fair konkurrence, mindre social dumping og bedre forhold for Europas chauffører) men om speditørernes mulighed for fortsat at kunne trykke vognmændene på priserne, så disse ser sig nødsaget til at ansætte chauffører til så små lønninger, at man skal uden for EU’s grænser for at finde dem. 

Snak om at logistikken er bøvlet og besværlig må forstumme, hvis speditørerne forholder sig til, at godset bliver kørt af vognmænd, der bruger chauffører bosiddende i de lande, hvor godset skal transporteres fra og til. 

Det har andre omkostninger at transportere gods imellem Danmark og Tyskland end imellem Bulgarien og Rumænien, og det er det, speditørerne ikke vil forholde sig til.

De vil have det hele til rumænske priser, uagtet at vognmænd og chauffører er nødt til at begå ulovligheder.

Leif Therkelsen 
Bække 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.126