23948sdkhjf

- Speditørerne kender ikke reglerne

DEBATINDLÆG:

Kære Henrik Beck

Når jeg læser dine udtalelser om 45 timers ugehvil i lastbilen, beviser du, at du ikke har kendskab til køre- og hviletidsreglerne.

Du spørger, hvem der så skal holde øje med speditørernes gods og trailer, mens chaufføren skal ud af lastbilen.

I køre- og hviletidsreglerne står der, at når chaufføren holder sit 9, 11, 24 eller 45 timers hvil, må han ikke foretage sig noget arbejdsrelateret, ligesom han frit råder over sin fritid. 

Hvordan skal chauffører kunne overholde dette, hvis du mener, at de skal holde øje med gods og trailer?

Så kan de ikke overholde reglerne, og hvis de får en bøde, skal speditørerne jo have en bøde for medvirkeansvar, da det er dem, som forlanger dette.

Du udtaler også, at den lange rejsetid ville forkorte chaufførens 45 timers hvil, hvis han skulle afholde det i hjemlandet. Der beviser du endnu engang, at du ikke ved noget om køre- og hviletidsreglerne.

Når en chauffør forlader sin lastbil, er den tid, han bruger fra lastbilen til sin hjemadresse eller vognmands adresse ”andet arbejde” i henhold til køre- og hviletidsreglerne, og hans hvil starter først, når han er på en af de to nævnte adresser.

Hvis de weekendhvil giver speditørerne for mange problemer, må de jo disponere anderledes. For eksempel ved at der byttes trailere undervejs. Så får de jo ikke problemer undervejs med, at deres transporter ikke når frem til tiden. 

Mig bekendt er det ikke speditørerne, der skal styre køre- og hviletidsreglerne, da de jo ikke vil have medvirkeansvar.

Ergo er det vognmænd og deres chauffører, der styrer dem. 

Vognmand Ronald Damgaard

Ringkøbingvej 277

6800 Varde

Kan ikke se problemet

Kommunikationschef Henrik Beck fra danske speditører mener i sit indlæg her på siderne, at der er væsentlige ting, som er glemt i debatten om 45 timers hvil.

Jeg tror nærmere, det er en erkendelse af, at Henrik Beck godt kan se, hvor bolden havner, hvis forslaget fra Henning Hyllested med flere bliver vedtaget - nemlig hos dem, der for en stor dels vedkommende har været med til at skabe problemerne.

Mange ville synes, at det er retfærdigt, men selvfølgelig ikke dem, der udnytter situationen.

Henrik Beck mener, at manglende opsyn med godset bliver et problem, hvis chaufføren skal indlogeres på hotel i weekenden.

Men hvor er det lige, godset bliver opbevaret under de nuværende regler?

På alle mulige og umulige rastepladser og måske under ”opsyn” af en chauffør, der har forsøgt at dulme sin hjemve med indtagelse af spiritus i måske rigelige mængder. Ikke for at skære alle over én kam, men man har jo læst om problemet her på siderne.

Så bliver det brugt som argument, at en stor del af weekendhvilet vil gå med at rejse frem og tilbage. Ja, det er da klart, når man vælger chauffører fra andre verdensdele og lande som Filippinerne, men hvis man vælger den løsning, er det vel ikke urealistisk, at det kan medføre problemer. Afstandene i Europa er ikke større, end næsten alle ture kan nås på en 14 dages periode, og hvis man ansætter chauffører efter, hvor kørslen foregår, i stedet for hvor lønnen er lavest, kan jeg ikke rigtig se problemet.

Men at Henrik Beck forfægter sine synspunkter er vel helt naturligt.

Bjarne Nielsen

Keravavej 10

9800 Hjørring

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.112