23948sdkhjf

ITD: Nej til danske særregler

Brancheorganisationen ITD tager i en pressemeddelelse afstand fra oppositionspartiernes forslag om at indføre skærpede bøder for at holde det regulære ugehvil i førerhuset:

Det er forventningen, at EU-Kommissionens kommende vejpakke vil indeholde et forslag, der skal præcisere den gældende lovgivning inden for hvil i førerhuset. ITD vurderer, at forslaget er et fornuftigt og stærkt modsvar til de nationale forbud mod hvil i førerhuset, som Tyskland og andre EU-lande for nylig har indført. Senest foreslår Enhedslisten et dansk særkrav med bøder på op mod 225.000 kroner, hvis chaufføren afholder det lovpligtige 45-timers hvil i førerhuset.

Meget tyder på, at EU-Kommissionen i deres kommende vejpakke vil følge en indstilling fra EU-Domstolens generaladvokat, hvor man forbyder, at chauffører kan foretage deres lovpligtige 45-timers hvil i deres køretøj. Samtidig er det forventningen, at Kommissionen vil indføre en ny model, hvor chaufføren kan afholde flere reducerede hvil og dermed kan udskyde det lovpligtige 45-timers hvil. Forslaget betyder, at chaufføren får mulighed for at køre ude i længere tid - før han skal afholde sit lovpligtige 45-timers hvil. Derudover skal chaufføren kompensere for de øvrigt reducerede hvil i perioden.

ITD forventer sig meget af vejpakken.

»Det vil sikre mere effektivitet i transportplanlægningen for chauffører og transportvirksomheder, hvis reglerne tillader at udskyde det lovpligtige 45-timers hvil. Samtidig imødekommer det generaladvokatens indstilling om, at chaufføren ikke må foretage det lovpligtige 45-timers hvil i førerhuset. Forslaget er et godt eksempel på en fælles EU-løsning, som sikrer mere fair konkurrence – og bedre vilkår for chaufførerne,« siger Karen Roiy, der er public affairs chef i ITD.

»Vi håber, at den danske transportbranche og de danske politikere i fælleskab vil kæmpe for det forslag, som Kommissionen forventes at fremsætte i vejpakken. Vi har nogle europæiske regler for køre- og hviletid, som blandt andet stiller krav om et 45-timers hvil hver anden uge. Vi er så tæt på Kommissionens vejpakke nu, at det ville være helt galt at lade os rive med og indføre nye nationale særregler,« tilføjer hun.

»Det er et problem, at enkelte medlemslande allerede har valgt en kortsigtet national særløsning, for det løser nødvendigvis ikke den samlede europæiske udfordring eller stiller de enkelte chauffører bedre. I stedet rejser det en række nye spørgsmål om investeringer i sikre rastepladser og overnatningsmuligheder, så både chaufføren og godset er beskyttet.«

»Netop derfor er det også afgørende, at vi finder fælles europæiske løsninger på de udfordringer, vi har i branchen. Der er behov for bedre og klarere regler, og derfor håber vi, at politikere og branchen i fællesskab kan arbejde videre på de konklusioner, som EU-Kommissionen forventes at præsentere i vejpakken sidst i maj,« siger Karen Roiy.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062